Nog een verontrustend signaal over het gebruik van leertechnologie in het onderwijs

In een eerder artikel sprak ik mijn verwondering uit over de magere inzet van leerplatformen in ons onderwijs (https://ictohub.wordpress.com/2013/04/30/onderwijs-nieuwe-media-op-26-april-te-gent-leercafe-van-elenti/) Ik verwijs naar het gesprek met een leraar van het secundair onderwijs en het  geld (overheidsgeld), het personeel  en de  tijd voor een beperkt gebruik van dure en zeer didactisch doordachte leerplatformen. Uiteindelijk, zei hij,  worden deze vehikels hoofdzakelijk gebruikt als agenda. Bepaalde scholen hebben een ICTO-coördinator die daar ook nog eens tijd voor vrijmaakt. Meestal gaat het dan over het “puntenboek” van een leerplatform. Een leerplatform? Eerder een data-applicatie, zou ik zeggen. En daarvoor heb je geen ICTO-coördinator  nodig. En ook geen leerplatform.

Gisteren zag ik dan een leraar van een andere secundaire school die kloeg over  agenda’s van leerlingen die niet worden bijgehouden. Een klassieker dus. Toen ik hem zei dat in bepaalde scholen de agenda van Smartschool werd gebruikt antwoordde hij, licht geïrriteerd, dat studenten dat niet gebruikten. “Waarom niet?”, vroeg ik. “Omdat leerlingen dat niet willen”. Ik repliceerde ook al wat geïrriteerd :”Je laat dat dus afhangen van de goesting van je leerlingen?”. “Niet alleen dat”, pareerde hij, “ouders vinden het maar niks, al die dingen op het internet”.  Bon, dus daar zelfs geen agenda.

Ik hoop dat deze 2 cases niet representatief zijn voor al die onderwijsinstellingen die hun geld steken in de aanschaf en het onderhoud van een leerplatform.

Lucas Verhelst
3 maart 2014

Geef een reactie

