Online Educa Berlin 2012 – dag 2

IMG_0033

Dag twee van de Online Educa Berlijn startte met twee parallelle plenaire sessies.
De ene meer gericht op het bedrijfsleven.

De sessie die ik heb gevolgd ging over de veranderingen in het onderwijs ten gevolge van de veranderingen in technologie.
Deze werd geleid door Gilly Salmon van de Swinburne University of Technology uit Australië.

De eerste spreker was Seb Schmoller, uit het Verenigd Koninkrijk.
“Learning Technology: A Backward and Forward Look”:

Hij vertelde over zijn eigen geschiedenis. Zijn vader is Duitser en moeder Argentijnse. In de jaren ‘70 gaf hij problem based learning in de jaren 70. In 1991 introduceerde hij een nog steeds lopende cursus over hoe een succesvolle docent te zijn. In 2003 is hij gaan werken voor de “ALT – association of learning technology”.

IMG_0036

Hij had het over het kernidee:  “Leren is ‘live-wide and lifelong’. Het is ook de lerende en niet de docent of de inhoud die het leren creëert. Maar technlogie stelt ons in staat kennis veel sneller (geografisch) te verspreiden. We moeten meer samenwerken en zo kansen bieden informatie en kennis aan te reiken aan hij die bijvoorbeeld op conferenties als deze niet aanwezig kunnen zijn.


Een vrolijke bijdrage kwam van Kayvon Beykpour, General Manager van Blackboard Mobile, uit de Verenigde staten.

IMG_0037

Hij begon met de geschiedenis van de taxi. Wat afgelopen jaren is veranderd zijn de taximeter, de kleur en het dispatching systeem. Laar een taxibestuurder uit Londen moet nog steeds de ultieme test “The Knowledge” afleggen waarin hij zijn kennis over 25.000 straten en 20.000 points of interest moet bewijzen.
Maar wat met opkomende taxi- apps als “uber” of “lyft” tav twee jaar studeren voor The Knowledge ?

85% van de wereldhandel wordt nog steeds seeds cash betaald. Mobiele technologie zal ook dat gaan beïnvloeden. Hij toonde een prototype van een mini- creditkaart dat je kan aansluiten op je mobiele telefoon.

Ook toonde hij een aantal nieuwe “sociale” apps:
Logement: Airbnb; een toepassing om in iemands huis te logeren/reserveren. Of “Camp in my garden” over waar je je tent kan opslaan.
Of de persoonlijke butler app “Exec”: je geeft aan wat je wenst, kost is altijd 25 dollar per uur. Iemand kan je vraag accepteren.

Fotografie.
Er worden gigantisch veel foto’s genomen. Elke twee minuten even veel dan over de ganse wereld in 1800.

Veranderingen ontstaan niet alleen door de innovatie op puur ICT- vlak. Ook design speelt een belangrijke rol. Minimalisme en het overboord gooien van overtollige ballast op webpagina’s.
Daarom zijn apps als Filpboard of paper app zo populair.

IMG_0038

Het onderwijs zal grondig veranderen. En niet zoals Villemard die in 1910 toonde hoe een klas er in het jaar 2000 uit zou zien.


Michael Trucano, Senior ICT and Education Policy Specialist van de Wereldbank uit de Verenigde staten.

Ging in zijn sessie uit van “Worst  practices of failures”. Hoe kunnen we daaruit leren en hoe ga je ermee om ?

10 ergste:

  1. Koop gewoon hardware en het leren zal wel komen.
  2. Neem model en doe exact zelfde
  3. Koop eerst pc’s en pas dan de software die het draait
  4. Neem gewoon iemand anders inhoud over. Is het wel aangepast ?
  5. Monitor of evalueer niet.
  6. Zet in op een technologie die weinig bekend of getest is
  7. Doe niet aan roi- berekening
  8. Vergeet ongelijkheden rijk, arm, extra nodig
  9. Train je docenten niet.
  10. Gewoon leeg gelaten vul zelf in

Zo duidelijk en herkenbaar en toch blijven die fouten voorkomen. Waarom ?

  1. Computer labs are bad idea. Is dat zo ?
  2. ICT geletterdheid ontbreekt vaak.
  3. Verwacht niet dat test scores zullen verbeteren.
  4. Wat studenten buiten de school doen met ICT doen, is belangrijker dan wat ze er binnen de school mee doen.
  5. Digital safety aanleren niet alleen filters.
  6. Kinderen zijn digital natives. Is dat zo ?
  7. Policy makers zullen nooit bijbenen.
  8. Valsspelen zal toenemen.
  9. Mobiele toestellen komen erg snel op.
  10. Blank flat line

Blogs.worldbank.org/edutech
Failfaire.org bezoeken
@trucano


Ayesha Khanna, Founder and Director of the Hybrid Reality Institute uit Singapore.
Zij is een soort trendwatcher en had het over technologie als vriend en vijand.

Technologie doet jobs verdwijnen waarvan we het nooit vermoed hadden: massa toeschouwers voor popconcerten van virtuele artiesten in Japan.
Maar anderzijds kan technologie ook mensen bijstaan: cnfr. The blade runner 400- meter loper op prothesen of technologie die het gehoor van eens student kan verbeteren,…

Als oplossing van een financieringsmodel voor open cursussen, ziet zij de verkoop van de verzamelde data die men vergaart door deel te nemen aan die cursussen (de verkoop van de learning- en andere analyse dus). Nu al worden bijvoorbeeld hartslag bijgehouden bij het afnemen van testen. Hoe ver kan de analyse en verkoop / koppeling van databanken aan elkaar gaan ?

Dankzij technologie als 3D printers kunnen studenten relatief goedkoop prototypes bouwen en wordt inventiviteit gestimuleerd.

Ook kwam Peter Thiel weer aan bod (zie ook conferentie Rec.All)

Ayesha liet ook weten haar eigen kind naar de constructivistische New York Blue school te sturen.


De eerste voormiddagsessie ging over video als een van de snelst veranderende inhoudsgebieden in het onderwijs.

De eerste spreekster was

Marieta Jansen van Vuuren, North-West University South Africa uit Zuid- Afrika. South Africa

IMG_0040

Zij wees op een erg interessante video- annotatie tool VideoAnt: http://ant.umn.edu


Abraham Pazos Solatie, Consultant uit Finland: “Sharing Your Knowledge with the World”

Wou het vak programmeren overbrengen op video. Hij zag de video’s van Kahn academy en houdt van 8 bit- programmeren.

IMG_0041

Hij gebruikte zijn PC, een grafisch tablet en open source software als Mypaint, FFmpeg & kdenlive. Resultaat is te bekijken op http://Funprogramming.org


Heike Philp, let’s talk online, Belgium
Machinimas (Videos in 3D Worlds) of Language Learning Conversations


Laurie Burruss, Lynda.com,
Online Video: How It Changes & Enhances the Way We Learn!

Gaf een interessante sessie.
Ze toonde een slechte lesopname van de universiteit van Stanford:
slecht geluid, out of focus, geen interactie, studeten die uit beeld wandelden.
Nadien toonde ze een video van youtube waarin een meisje toont hoe je je kan schminken zoals Taylor Swift.
Toont slechte video van stanford over  design Bad sound. Out of focus.
Geen interactie. Studenten wandelen in en uit beeld.

Via haar dochter kwam ze op een knap gemaakte home- video waar bij het maken ervan veel meer aandacht aan kwaliteit is geschonken dan aan de Stanford- versie:

Schminken zoals Taylor Swift

De opname is duidelijk gepland, ze geeft stappen weer , geeft aanmoediging, is gemotiveerd, spreekt haar publiek aan.

Verwijzing naar het boek http://www.amazon.com/Multimedia-Learning-Richard-Mayer/dp/0521514126

Ter illustratie: Bij de Lynda.com website heeft met met 60 mensen gewerkt aan een sessie van 56 seconden over sluitertijd bij fotografie…

10 sleutels tot succes:

  1. Niet te lang
  2. Audio moet erg goed zijn. Student moet aangesproken worden
  3. Video en animatie
  4. Transcriptie als index
  5. Herhaling en mislukken: je kan eindeloos proberen.
  6. Geen testen geen stress
  7. Controle. Dubbele snelheid, simpel houden.
  8. Laat ze keuze hoe ze willen.kijken.
  9. Tijd en locatie onafhankelijk
  10. Synchroon vs asynchroon. Studenten willen een 360 graden mogelijkheid om te studeren

Deze volgende sessie zou gaan over de laatste trends en innovatief gebruik van mobiele toestellen in het onderwijs.
Zeer populair onderwerp want de zal zat overvol.

IMG_0042

Over de eerste sessie van Johanna Salmia, HAMK University of Applied Sciences uit Finland.
“Living and Learning Together in a Mobile World” kan ik kort zijn. Zodanig oubollig (gebruik je mobiel als fototoestel, als Gps tracker, meet de hoogte van een boom,…etc) dat ik er niet veel heb over neergeschreven.


Van een heel andere categorie was de sessie van Harri Ketamo, eedu ltd. uit Finland.
Deze kerel en zijn firma met 14 ontwikkelaars ontwerpen educatieve mobiele games voor wiskunde- onderwijs. Vanaf de kleuterschool tot de hogere graden.
Los van het technische spenderen ze ook veel aan de didactische waarden.

Zo is het niet de speler van het spel die rechtsreeks wordt aangesporken om de wiskundige sommetjes op te lossen, maar wordt dat een ietwat “vermomd” naar de kinderen gebracht omdat ze hun muis (spelfiguur) voldoende slim moeten maken om te kunnen wedijveren met de tegenstander; een kat.

http://eeduelements.com/


Als afsluiter zag ik de film Connected; een duidelijk Amerikaanse visie over hoe alles ter wereld met elkaar is verbonden.

Filmmaakster Tiffany Shlain vertelt off- screen over haar persoonlijke documentaire die animatie, archiefbeeld en home video’s gebruikt om na te gaan wat het betekent “verbonden” te zijn in de 21ste eeuw.
Ze denkt na over hoe technologie en wetenschap letterlijk een item van leven of dood kan betekenen. Ze voelde zich uitgedaagd door de vraag naar connectiviteit door haar in 2009 overleden vader, chirurg Leonard Shlain
die tijdens het maken van de film lijdt aan een herstentumor en zelf auteur is van verschillende boeken over parallellen tussen bijvoorbeeld wetenschap en kunst

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: