Online Educa Berlin 2012 – dag 1

Op 29 en 30 december 2012 zakte ik voor de tweede keer in mijn ICTO- carrière af naar Educa Berlin.
De conferentie – of “event” zoals ze het graag zelf benoemen – is één van de grootste toonaangevende internationale conferenties op het gebied van onderwijs en informatie- en communicatie technologie (e-learning).
Het een uitgelezen gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen, netwerken, en het monitoren van de ontwikkelingen op het gebied van e-learning.
Ik was er drie jaar geleden en was benieuwd of ook deze editie veel interessants te bieden had.

IMG_0009

Shafika Isaacs, van ICT4D Professional, uit Zuid- Afrika melde voor de start van de plenaire sessie Dat dit met bijna 400 verschillende sessies en 500 verschillende sprekers dat bijna niet anders kan.
Ze introduceerde het publiek ook de VUCA- wereld: Volatility, Uncertainty, Complexity and Ambiguity als uitdagingen voor het onderwijs. Bovendien is VUCA niet alleen een acroniem, maar ook in enkele Afrikaanse talen het woord voor “word wakker”…

De eerste spreker van de openingsessie was Dr. Mark David Milliron, Chancellor of Western Governors University, Texas, and Editorial Board Member, Journal for Teaching and Learning with Technology (JoTLT) uit de Verenigde staten.
Hij zou dé quote van deze conferentie lanceren: “many people who use powerpoint have neither power nor a point”.


Hij deed ons ons letterlijk in onze handen wrijven waarna we de vingers kruisten zoals je zou bidden. Mensen waarvan de rechter duim bovenaan zat, werden getypeerd als “sexy”; diegenen met de linkerduim bovenaan als “sneaky”.
(Zoals in deze blog te lezen valt gebruikt hij het trucje al een paar jaar).
Waar het op neer kwam, is dat als je je andere duim bewust bovenaan vouwt, dit vreemd aanvoelt. En zo voelen vele docenten zich. Ze zijn zelf niet opgegroeid of opgeleid met materiaal en technologie waarmee ze nu zelf moeten doceren.
We moeten als docenten nagaan hoe technologie in een globale onderwijswereld de juiste opleiding bij de juiste persoon kunnen brengen. Daarbij verwijst hij ook naar deze blog over hoe ook videogames hiertoe kunnen bijdragen.
http://blogs.kqed.org/mindshift/2011/02/ten-surprising-truths-about-video-games-and-learning/

Een andere verwijzing die Mark Milliron maakte, was naar het artikel “Penetrating THE fog

Videogames zorgen voor instant feedback naar de speler ervan. We zouden moeten komen tot een situatie waar Learning Analytics ook zeer snel resultaten kan bezorgen aan een student.
Dus niet weken of maanden later, maar meteen.

IMG_0011

Het onderwijs aanpassen is niet eenvoudig, zeker niet wanneer in je organisatie een aantal “CAVE” persons zitten; Colleagues Against Virtually Everything.

Toch is het belangrijk een gezonde mix te houden tussen de ideeën van de tech- adepten en de grotbewoners.


De tweede keynote spreker was Sir Michael Barber, Chief Education Strategist van Pearson uit het Verenigd Koninkrijk.

Hij had het over een naderende lawine in het onderwijsgebeuren.
Allerhande onderliggende zaken zijn volop aan het verschuiven: de globale economie en de afnemende groei ervan, terwijl de onderwijskosten toenemen en studenten en hun ouders steeds dieper in de schulde stopt.
De vooruitgang in techniek (3D- printers die violen afdrukken, de portefeuille die ontwikkeld werd bij MIT die moeilijker open gaat naarmate je geldreserve daalt,…

Onderzoek wijst uit dat slechts 10% van wat onthouden wordt, komt uit een klaslokaal; 20% via informele conversaties en 70% via echte toepassing van wat werd geleerd.

Aan de hand van een foto over de klassieke opbouw van een universitaire onderwijsinstelling opgebouwd uit verschillende pijlers, toonde hij een tweede exemplaar waar de pijlers zijn vervangen door alternatieven:

We evolueren naar een wereld waar opleiding wordt gegeven door “world-leading experts” (vb http://learnrev.com/)
Misschien wordt een LinkedIn- profiel belangrijker dan een diploma ?

Vraag is natuurlijk hoe een curriculum in handen van bedrijven neutraal en/of betaalbaar kan zijn…


Als eerste sessie schoof ik graag aan bij “Video Educa Presents...”.

Video is een van de snelst veranderende bestandsformaten voor lerenden.
“On demand”, zelf gemaakt, live video- en webconferenties en screencasts.

De eerste spreker Martin Addison van de firma Video Arts uit het Verenigd Koninkrijk had het over hoe we onderwijs nu en in de toekomst kunnen aanleveren ?

Vroeger lag de VHS tape beveiligd opgeborgen in een of andere kast. De kost om ze te maken lag erg hoog en de distributie van inhoud verliep moeilijk.
Intussen zijn we geëvolueerd naar een “Constant partial attention world”. We zijn niet langer ons, zoals bij televisie vroeger, te houden aan een strikt uitzend- schema.

Deborah Arnold, Université de Bourgogne, France
Had het in haar sessie “Paddling Up the Right Creek: Improving Canoeing Performance Through Innovative Use of Video” over haar aanpak bij het maken van een trainings- dvd voor kayakkers
Maar daarbij ging ze verder dan enkel de techniek. (Ze gebruikten o.a. de fantastische GoPro camera). Ook motivatie en intentie van de kajakkers moest mee in beeld.

Jeffrey Newman van de firma Kaltura had het over “The Future of Video in Education: From the LMS to the ‘Campus YouTube’”.

IMG_0017

Na de lunch woonde ik in een hotel aan de overkant van het congres- hotel een sessie bij over E- kwaliteit; ingeleid door Annemie Boonen van Merzouga Media & Communications uit België.

De eerste spreker was Bahram Atabeyli van de Qafqaz University uit uit Azerbeidjan.
Samen met twee andere landen uit de Kaukasus; Georgië en Armenië werd een aftoets- lijst opgesteld met een heleboel indicatoren en per indicator een batch aan vragen die moesten worden beantwoord. Elke dienst (vb ook IT) krijgt relevante indicatoren van het project.
Na verloop van tijd worden alle indicatoren verzameld en verwerkt tot één eindrapport.
Vraag is natuurlijk wat er gebeurt of hoe je controle uitoefent op de juistheid van de indicatoren zelf…

Arturo Lavalle van de Università degli Studi Guglielmo Marconi uit Italië had het over de Fadrive Certifiëring: kwaliteit voor afstandsleren.

Kwaliteit bij e-learning wordt steeds belangrijker, terwijl er tegelijkertijd erg weinig professionele standaarden en kwalificaties bestaan voor professionals op dit vlak. Dit leidt tot de situatie waar kwaliteitsontwikkeling en kwaliteitsbewaking vaak worden gedelegeerd aan personen die weinig of geen ervaring hebben met kwaliteit voor e-leren. Daarom is eer nood aan objectieve standaarden voor het aanleveren van kwaliteitsvolle leerpaden die op een internationaal niveau kunnen worden toegepast. De Università degli Studi Guglielmo Marconi heeft de FADRIVE Certification ontwikkeld die de internationale e-learning community kan gaan gebruiken.

Het model is gebaseerd op de methodologie van “Plan-Do-Check-Act”.

P – Plan. De objectieven en noodzakelijke processen noteren die nodig zijn om resultaten aan te leveren die overeenkomstig zijn met de verwachte output (het doel).
D – Do. Implementatie van het programma, eerst gerealiseerd in beperkte context.
C – Check. Testen en controle van de actuele resultaten (gemeten en verzameld in Do” en vergelijken met de verwachte resultaten (het goed van “Plan”) om zo de verschillen te determineren.
A – Act. Actie ondernemen om het proces te verbeteren

Uit de zaal kwam een interessante vraag: is het de instelling of de cursussen op zich die worden gecertificeerd ?
Het gaat om de instelling met een 3- jaarlijkse kostprijs van 4.000 euro. De doorlichting gebeurt door mensen uit het veld met jarenlange ervaring (minstens 10 jaar in kwaliteitsmanagement)

>>

De sessie van Gwendolin Rugen over hoe succesvol webinars organiseren, werd opgezet als rondetafelgesprek. Je diende voor deze sessie ook vooraf in te schrijven.
Gwendolin Rugen is mede- oprichter van TheWebinarProfs.com en werkt als freelancer voor bedrijven die hun webconference- infrastructuur efficiënter willen leren inzetten.

IMG_0023

Deelnemers aan dit gesprek kwamen uit Canada, Barcelona, Duitsland, Nederland, Polen,…
We waren het er al snel over eens dat een verhoging van interactie leidt tot betere leerresultaten.

Uit het gesprek kwamen een heleboel nuttige tips:
* Gebruik de naam Webevent; webmeeting of webconferentie schrikt teveel af.
* Gebruik software om de tijdzone in de gaten te houden
* Voorzie een opgestelde “verontschuldiging e-mail” voor wanneer zaken fout gaan.
* Voorzie Skype als backup kanaal
* Spreek duidelijk af wat deelnemers kunnen en mogen (huisregels)
* Wees voorzichtig met het toestaan van privé- chat; dat kan afleidend werken.
* Start met een leuke poll of laat deelnemers geografisch op een kaart aanduiden waar ze zich fysiek bevinden.
* Start nadien met het kernbergrip, dan de info en deze gevolgd door een testvraag.
* Houd er rekening mee dat je in een webinar meer slides nodig hebt om de aandacht van de kijker vast te houden.

IMG_0024

* Gwendolin wees ook op de site www.edudip.com waarmee je zelf betalende webinars kan organiseren.


Hét hoogtepunt van Educa Berlin was ook dit jaar het afsluitend debat van de eerste dag. De discussievorm is gebaseerd op die van het Britse Lagerhuis.

De stelling, geponeerd door Jef Staes en Donald Clark luidde:

The House believes that a ban on diplomas and degrees awarded by schools and universities would have a positive impact on competence development and lifelong learning.

Opponenten waren Kirstie Donnelly en Sue Martin

Jef begon met de stelling te verdedigen. “Jullie zijn allen schapen”. En schetste onze levens/studiewandel:

IMG_0027

Als kind had je weinig kennis; dus ging je naar school.
We maakten scholen met slimme docent en leerlingen
Die konden terecht in bibliotheken en boeken.
Na een tijd kreeg je een diploma. Je had gestudeerd op zaken waar je geen passie of talent voor had
Dan ga je werken en krijg je een functieomschrijving.
Daarin staat wat je moet doen op je job. Als je aan sommige zaken niet voldoet, moet je bijscholen in iets wat je niet graag doet.

No more

Je moet niet langer naar school om te leren.
Moeten we opleiding niet aanpassen naar 3D levenslang leren en ongelimiteerde toegang tot bronnen bieden ?
Hoe wordt je slim in dit 3D time frame ? Door je talent ten volle te laten ontwikkelen

You are not a sheep stop acting like one.

…………..

Opponent Kirstie Donnelly

Diploma of geen diploma is de foute vraag. Zou je om het even wie je boiler laten herstellen ?
We hebben een kwaliteitskenmerk nodig. Context is belangrijk.
Hebben we daartoe wel de juiste curricula ? 54% kinderen stellen vraag eerder aan Google dan het te vragen aan ouders of leerkracht. Testen of toetsen we wel op de juiste manier ?

”””””””””””””””””

Donald Clark, UfI (University for Industry), UKa sprak voor de motie:

Eindexamens leggen gigantisch veel druk bij mijn kinderen, mijn vrouw en mezelf.
Druk van hoge verwachtingen zorgt voor stress.
55% is werkloos in Griekenland; dit alles veroorzaakt door bankiers met belangrijke diploma’s.
Mensen met hogere diploma’s nemen steeds vaker de plaats in van laaggestudeerden.

En vanwaar onze obsessie voor wiskunde ?

Scholen en assessment centres zijn plaatsen voor schaamte en mislukking. Hij gaf ook een sneer naar Educa- sponsor Pearson; Pearson als testmachine voor kinderen.

Sue global director of SAP kwam maar heel magertjes uit als spreker.

Na de sessie werd gestemd (gewoon klassiek per hand opsteken); de stelling werd aanvaard.
Of deze inhoudelijk voldoende overdacht werd, of het veeleer lag aan het uitstekend entertainment- en spreektalent van Jef en Donald laat ik open.
Zoals zo vaak ligt de waarheid ergens in het midden.


Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: