EDEN 2012, keynotes 7/6

E-learning and e-jobs for every generation, Gyula Hegyi (Europese commissie, kabinet van Andor)

In deze eerste keynote werd het belang aangekaart van ICT-kennis en -vaardigheden voor het succes van Europa 2020, meer bepaald om tewerkstelling te doen toenemen en armoede terug te dringen. Digitale competentie is noodzakelijk voor alle burgers.

30% van de Europeanen zou digitaal ongeletterd zijn en 150 miljoen Europeanen hebben nog nooit het internet gebruikt. Het gaat om oudere mensen, lage inkomens, werklozen, immigranten, laag opgeleiden.

Het gebrek aan digitale vaardigheden, de digital divide, is een bedreiging voor Europa. Werkloosheid en een tekort aan arbeidskrachten gaan samen! Men schat dat 90% van de jobs tegen 2015 e-skills zullen vereisen. Er is dus een taak weggelegd voor het onderwijs en vanuit Europa zijn hiertoe een aantal initiatieven genomen.

Hoewel ICT blijft aan belang winnen, zien we toch sinds 2006 een daling in het aantal ICT-afgestudeerden. Er is weinig interesse voor ICT-carrières. “It’s not healthy if more youngsters want to study psychology than engineering” (Bajnai). Jongeren hebben wel een basiskennis van ICT maar slechts weinigen maken de sprong van ‘cool’ ICT (ontspanning) naar ‘boring’ ICT (opleiding). Het aanboren van het potentieel van mid-career jobseekers uit gerelateerde domeinen is ook een optie, maar hier blijkt vaak geografische immobiliteit een obstakel te zijn.

Europa zet een aantal acties op zoals e-Twinning, Creative Classrooms, Europass on e-skills. De juiste skills en competenties aanreiken vereist radikale pedagogische veranderingen. Die veranderingen moeten student-gecentreerd zijn en focussen op samenwerkings-, communicatie- en ICT-vaardigheden.

Learning, Knowledge and Wisdom for all in Late Modernity, Bob Fryer (Campaign for Learning, UK)

Van Fryer’s keynote is me niet zo heel veel bijgebleven. Volwassenenonderwijs blijkt gelinkt aan sociale klasse en blijft stabiel over de laatste 15 jaar in alle EU-landen. Participatie aan leren daalt drastisch vanaf de leeftijd van 25 jaar. Dit moet aangepakt worden, via oplossingen vanuit het onderwijs maar ook vanuit sociaal-politieke hoek.

Volgende tabel die op een aantal domeinen de karakteristieken van het traditionele leernmodel afzet tegen die van het nieuwe opkomende leren, lijkt me wel een goede leidraad:

Volgens Fryer hebben we een combinatie nodig van technische, specifieke, geaccrediteerde vaardigheden en competenties met creativiteit, verbeelding, flexibiliteit, spontaneïteit en intuïtie. Digitale geletterdheid van mensen moet verbeterd worden. Er is een ‘critical pedagogy’ nodig en web 2.0 kan hieraan bijdragen (verwijst naar WebWise-project van de EU, rond public health, gebruik makende van web 2.0 in formele en informele onderwijssettings).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: