Blackboard Europe Antwerpen 2012

Een beetje vreemd deze Blackboard conferentie. Was het omdat ik er maar één dag (woensdag) was, vanwege het slechte weer of omdat de conferentie in eigen land was ? Ik weet het niet. In elk geval vond ik deze dag weinig waar voor geld bieden; tenminste voor de onderwerpen (good practices) waarvoor ik dergelijke conferenties graag bijwoon. Ook de omkadering (catering, vestiaire, een wel erg magere “booth- area” ) was van een heel ander niveau dan bijvoorbeeld de Onderwijsdagen of Educa Berlin.  Een contrast met de Blackboard conferentie die ik in 2009 mocht meemaken in Barcelona. Wat ook opviel was het erg beperkt twitteren of bloggen over deze conferentie. Aan de Wifi- toegang zal het niet hebben gelegen; die was voortreffelijk.
Ik vermoed dat de conferentie de voorbije jaren meer verworden is voor de meer “die hard” LMS- beheerders en ontwikkelaars van zeer specifiek Blackboard- oplossingen zelf (het is dan ook een Blackboard conferentie; dat weet ik ook; maar in 2009 viel er ook “daarbuiten” een en ander te rapen en dat vond ik deze woensdag heel wat minder het geval).


De aula van de Plantyn hogeschool in de Antwerpse Lange Nieuwstraat zat goed gevuld; klaar voor de product roadmap van wat er in de nieuwe Blackboard editie verwacht mocht worden. De hype van de learning analytics is ook bij Blackboard binnengewaaid.

Dat zorgde voor de melding van nieuwe analyse tools, correlaties te leggen tussen verschillende cursussen en indirect ook de weergave van de knappe ‘My Blackboard’ social media- tools van Learn 9.1.

Na deze sessie te voet richting Meistraat. Nog even de goody- bag ophalen (incl. paraplu) en klaar voor de eerste sessie.

Digital Literacy – From the Inside Out
Kiran P McNeilis

Kiran maakt als student deel uit van het zeskoppige “Faculty Learning Technology Officer- team” van de Liverpool John Moores University

Hun opzet was om elke Blackboard module te gaan scoren tussen “buitengewoon goed”, 0 (=erg slecht maar wel beschikbaar voor studenten) en onbeschikbaar.
Daarin werd onder meer duidelijk dat Blackboard (meestal in perceptie) bij technische gerelateerde opleidingen behoorlijk beter scoorde dan bij opleidingen als rechten en kunsten.

Daarom ging het team de “zwakke” faculteiten stimuleren om meer tools van Blackboard te gaan gebruiken. Gaven extra training, richtlijnen voor personeel, showcases en men probeerde om in de cursussen zelf enkel die tools aan te bieden waar de student daadwerkelijk iets aan had.
Lege tools werden weggelaten en onbekende (zoals de blog- functionaliteit waar een student Kunsten een foto van een werk kan plaatsen en zo welkome opmerkingen kan vergaren van mede- studenten). Aan de hand van voorof opgenomen filmpjes gaven Kiran’s mede- officer teamleaden tips om te voorkomen dat studenten je Blackboard cursus als “niet echt nuttig” aanzien.
Dankzij de extra zorg van het team, werd er niet langer gezeurd over Blackboard, maar kwam er een meer positieve vibe op gang.


Liberating Learning: Beyond the Classroom with Blackboard Mobile Learn
Julie Usher, Learning Technologist, University of Northampton.

Julie Usher (jules_u op twitter) was voor mij de revelatie van deze conferentie. Een vlotte dame met een grote onderwijskundige én technische bagage.
Er zijn verschillende redenen om mee te gaan in de “go mobile”- hype; voor hen was de belangrijkste reden het feit dat studenten van om het even waar kunnen bijdragen aan het studiemateriaal. Ze illustreerde dit aan de hand van een aantal “good practices”.

De eerste was het in kaart brengen van eco- systemen voor het vak biologie.
Daartie werkt gewerkt met Blackboard “group blogs” die werden ingevuld met foto’s en gesproken geluidsopnames met (eigen) smartphones of aan de instelling uitleenbare Ipod Touch- toestellen.
Zo’n Ipod touch heeft geen SIM- slot. Dit wordt opgelost door gebruik te maken van een mobiel MiFi- toestelletje. Je plaatst er een SIM- kaartje met data- abonnement in en het zet het 3G- signaal om in Wifi; zo krijg je een draagbaar Wifi- station mét GPS ondersteuning.

Foto’s werden niet alleen opgeladen binnen de afgesloten Blackboard- omgeving, maar ook naar Flickr. Door het werken met de geo- tags van de GPS dragen studenten zo breder (aan de ganse wereld) bij dan enkel aan de specifieke journal- area van de cursus.

Een tweede voorbeeld kwam uit fysiotherapie. Daar werden de mobiele toestellen vooral gebruikt voor video- opnames. De ontwikkeling van de patiënt wordt opgenomen en wordt gebruikt om hen te confronteren met hun eigen vooruitgang. Ook maken ze gebruik van de ingebouwde goniometer (voor het meten van hoeken) en de microfoon. Men kwam tot eerlijker gesprekken wanneer de “ondervrager” niet voortduren zat te noteren.

Een derde voorbeeld kwam uit een “Art and design”- cursus.

Blog van de activiteiten van Julie kan je hier terugvinden:
http://blogs.northampton.ac.uk/learntech/


Put SMS and Social Media to Work in Your Classrooms
Travis Sowders; Director, Product Marketing

Een inhoudelijk zwakke sessie; maar wel eens leuk geconfronteerd te worden met een aantal cijfertjes.

Een student stuurt gemiddeld 114 sms berichten per dag.
In het VK bezit 51% van de studenten een smartphone. In Nederland is dat zelfs 60%.
Elke 10 minuten kijkt een student naar het scherm (de status) van zijn of haar smartphone.

Verder werd ook een stappenplan meegevegevn om daan de slag te gaan met Social Media:

Start gewoon met Facebook of Twitter
Wees aanwezig en zorg voor updates en inhoud
Converseer: luister/lees en antwoord
Wees authentiek, wees niet bang om als autoriteit gezien te worden.
Wees doelgericht en specifiek; ga na wie je publiek is.

Hoewel ikzelf niet helemaal geloof in SMS als communicatiemiddel tussen een student en zijn docent (ik zie het eerder inzetbaar als een administratief noodmiddel), kwamen er in de sessie ook enkele SMS- tips aan bod:

Start met één enkel onderwerp.
Wees informeel; ook met je taalgebruik (SMS- taal)
Let op de tijd, moment van de dag (niet midden in de nacht -> minder kans op snelle reactie)
Bouw een relatie op.
Vergeet niet aan te zetten tot actie in de sms die je stuurt.


Designing a LMS Independent streaming media tool using BasicLTI
Alan Berg

Een sessie waarover ik erg kort kan zijn: beide sprekers kwamen gewoon niet opdagen…


Launching a Successful Online Masters Programme
Heather E. Arnold, Applied Ethics E-Learning and Masters Programmes Coordinator, University of Leeds

Ook deze sessie kon me maar matig boeien. Benieuwd naar hoe een opleiding Blackboard gebruikt voor onderwijs dat 100% via aftand verloopt, kwam het er op neer dat men een webontwikkelaar een html- template laat voorzien met voldoende CSS en JQuery scriptjes.
Het is die template die wordt mbv Notepad++ ingevuld door de docent.
Het resultaat is een veredelde webpagina met daarin cursustekst. En hier en daar een link naar een Blackboard item. Blackboard dus als achterliggende repository.
Per aangeboden module werd ook gebruik gemaakt van het discussion board.

Kanttekening: totaal aantal studenten die deze online cursus volgen: 10.


Bus stops and Breaks, Embracing Lost Time with blackboard mobile learn
Carol Chatten & Megan Juss, Edge Hill University

Op vraag van studenten om hun leeromgeving ook mobiel te kunnen benaderen, kocht de universiteit 6 maand geleden Blackboard Mobile Learn.
In deze sessie werden hun bevidingen met ons gedeeld.
Cijfermateriaal werd verzameld via de Mobile analytics van Blackboard zelf, aangevuld met gegevens uit Google Analytics.
Dit werd verder aangevuld met feedback en enquêtes.

Zo werden cijfers getoond van
* wie de app gebruikt (337 bij aanvang en nu 6 maand later 1669)
* wanneer de app wordt gebruikt: vooral tijdens het reizen van en naar de campus en tijdens de lunchpauzes; weinig in het weekend. Maar even goed tijdens de lestijden; dan gebruiken ze bijvoorbeeld de powerpointbestanden op hun mobiel omdat het beamer- beeld te veraf staat.

In de voorbije 6 maand werden enkel de toepassingen gebruikt zoals ze “van de plank” komen. Hun volgende taak zal er in bestaan de mobiele oepassingen verder uit te werken en te personaliseren naar de eigen instelling alsook het meer bekend maken van het bestaan en mogelijkheden ervan.

36% had de app gedownload
26% wist niet dat er een mobiele app bestond.
58% vond de app nuttig tot zeer nuttig


Developing and Delivering Video Feedback for Students Through Blackboard
Simon J. Davis, Mr, University of York

http://www.slideshare.net/SimonDavis3/s-davis-bblteurpoe2012videofeedback

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: