OEB11 : What tool, which media

Mevr. KALALAHTI van de Finse University of Tampere ontwikkelde een  research-project (EU gesponserd) .
Hier weer zo een sessie, die de moeite waard is om te volgen en om gevolg aan te geven. Ze hebben verschillende tools uitgeprobeerd op basis van een aantal criteria. De hoofdzorg was aanwezigheid en communicatie voor afstandsleerders. Studenten waren vooral enthousiast dat ze vrij snel antwoord konden krijgen van hun medestudenten. Uitwisseling van profielgegevens is essentieel (cfr Facebook).

(onder deskundige leiding van Wilfried Rubens)

Criteria voor keuze van een uitwisselingsplatform?

  • Zintuigelijke communicatie (stem en beeld) moeten mogelijk zijn
  • Simple and easy to use
  • Vlotte “ realtime connection”
  • Discussion forum met bijlagen
  • Mobiel

De geteste produkten :

  • Flowdock : simple easy, fluent
  • Qaiku : disorganized, fuzzy, geen overzicht
  • Yammer : very easy to use. Yammer on mobile!

De tool die er het beste uitkwam was  Yammer.

Verschillende studenten die afstandsleren kiezen missen contacten met docenten of peers. Ik herinner me een aantal gesprekken hierover met onze studenten.Profielgegevens uitwisselen,informele en formele contacten zijn zeer welkom voor hen om zich niet te veel geisoleerd te voelen. Misschien moeten we eens onderzoeken hoe zo een community bijdraagt tot een reductie van de uitval als die er is…) gedurende het jaar.  Voor deze doelgroep zie ik in Yammer is een waardig alternatief of aanvulling  voor Blackboard .

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: