Lifelong Learning: First Bachelor Course in Blended Learning in the Netherlands

Voor de laatste sessie van de dag koos ik bewust voor een Knowledge Exchange Sessie. Samen rond de tafel en ervaringen uitwisselen. Toen ik de zaal binnenkwam, zag ik een massa mensen verdeeld over ronde tafels. Het geluid deed me denken aan dat van een overdekte Spaanse supermercado. Ik had me ’s morgens braafjes ingeschreven voor een sessie. Het maximum van 10 werd echter door andere deelnemers niet te nauw genomen dus zat ik op de tweede rij. De presentatie van Mevr. Tarenskeen en haar collega was moeilijk te volgen via een laptop die midden op de tafel stond en waar we dus in 2 rijen moesten naar kijken. Ik had misschien een toneelkijkertje moeten gebruiken. De stem van de dame was nauwelijks hoorbaar.

Wat ik begrepen heb is dat ze voor een opleiding ICT kozen voor de methode Blended Learning. Studenten krijgen om de 2 weken ca 2u les als start van een module. Het lesmateriaal en de opdrachten bevinden zich op een Moodle-platform. Via Adobe Connect zijn er opvolgsessies. Het modulair programma zit goed in elkaar : introsessie/studiemateriaal verwerken/opvolgen via Adobe Connect/evaluatie.  De cursussen maken geen deel uit van een Bachelor- of Master-degree. Contrast: Tarenskeen: “We hebben nu 50 studenten”. Waarop een Engelse gentleman repliceerde: “Nice,… we have  70.000 students who are familiar with this way of learning”

Geef een reactie

