#owd11: Augmented reality in the spotlight

Door Kirsten Veelo, Frank Niesten en Paul Dirckx (Fontys PTH)

Augmented Reality (AR) als de trend voor de toekomst, ook voor het onderwijs! Maar wat is het eigenlijk en hoe werkt het?
Als we Augmented Reality naar het Nederlands gaan vertalen krijgen we ‘’Toegevoegde Realiteit’’. Het woord toevoegen verklapt al een groot deel wat Augmented Reality eigenlijk is; er wordt een virtuele laag aan de echte wereld toegevoegd. Een vrije definitie zou kunnen zijn: ‘’Het real-time toevoegen van computer gegenereerde driedimensionale beelden aan de bestaande omgeving van de gebruiker’’.

Schematisch ziet Augmented Reality er zo uit:

De detectie van een toestel waarmee de AR kan worden bekeken, kan gebeuren met markers, beeldherkenning, gps- coördinaten of een combinatie ervan.
De output of weergave van het toestel is video, audio of haptische feedback (haptisch = vb trillen van een gsm bij bericht of vibreren of tegensturen van een race- stuur van een spelconsole).

Fontys PTH nam deel aan een innovatieprogramma van Surf Kennis over AR 2010 – 2011 en wou graag ervaringen en fijne “good practices” met ons delen.

Het project, uitgevoerd met nog 4 andere partners, kon rekenen op een subsidie van 10.000 euro bij Kennisnet en omvatte 3 types AR: Location based, Augmented prototyping en Marker based.

De verschillende pilootprojecten zijn opgelijst op de website van het project en kunnen worden opgevolgd in blog- vorm. Enkele van deze pilots werden in deze sessie ook live gedemonstreerd.

Zo kan een AR- toepassing kan:

  • Informatie zichtbaar maken
    Een mooi voorbeeld is de AR- browser Layar. Zo heeft Fontys o.a. een toepassing ontworpen waarmee je wegwijs wordt gemaakt doorheen de campus.
    De doelgroep voor deze Fontys Layar zijn (nieuwe) studenten, docenten en medewerkers van Fontys Hogescholen. Verder kan de Layer gebruikt worden door bezoekers aan Fontys Hogescholen en handig voor potentiële studenten die bij een open dag naar een opleiding willen komen kijken en een specifiek Fontys-gebouw zoeken. Zij kunnen gemakkelijk de gebouwen vinden door in de goede richting met de telefoon te kijken.
    Wil je zelf aan de slag met het maken van layars voor Layar ? Dan is veel info terug te vinden over o.a. Porpoise in dit Kennisnet Technology Scouting- rapport over AR.
  • Onderliggende structuren weergeven.
    Kan niet beter worden uitgelegd dan adhv deze intussen al 4 jaar oude video van BMW motors. Of het live tonen van wat roken kan doen met iemands longen. Of waar je organen zich bevinden in je lichaam. De idee is dat je de marker afdrukt, op je borst houdt en dan bekijkt doorheen de webcam.
  • Story telling/Role playing.
    Speel met virtuele figuurtjes: guubes.com of een interactief spelboek.

Zelf aan de slag kan je met deze toepassingen:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: