Educause dag 2: sessies

ECAR Student and IT Study

Jaarlijks doet ECAR (Educause center for applied research) een onderzoek bij studenten i.v.m. hun gebruik van technologie, zowel persoonlijk als voor hun studies, welke technologieën ze waardevol vinden voor hun studie en in welke mate hun onderwijsinstellingen technologie ondersteunen. De bevraging gebeurt lokaal in de verschillende onderwijsinstellingen maar dit jaar heeft men hieruit een nationaal representatieve steekproef (voor de US) van 3000 undergraduate students getrokken en daarop de analyses uitgevoerd die gepubliceerd werden. Zie ook deze infographic.

Ik neem aan dat de resultaten van deze studie ook voor ons ergens wel richtinggevend kunnen zijn.

Gevraagd naar welke technologieën ze in het bijzonder waardevol vinden voor hun studie, komen meer ‘traditionele’ zaken naar voor:

Merk wel op hoe belangrijk Wi-Fi is.

Ook opmerkelijk, zij het toch niet meer echt verwonderlijk, het gebruik van de verschillende communicatietools. Bijna alle studenten gebruiken dagelijks e-mail, sms en facebook. Studenten die frequent sms’en sturen gemiddeld 84 sms’en per dag… en diegene die frequent Facebook gebruiken, checken Facebook gemiddeld 13 keer per dag…

Opvallend vond ik dat 55% over een smartphone beschikt en dat is evenveel als diegenen die beschikken over een digitale camera of een webcam. Van die smartphone-bezitters gebruikt 37% deze ook in het kader van hun studie


Gevraagd naar waarvan ze wensen dat docenten meer gebruik zouden maken, is het opmerkelijk dat die lijst aangevoerd wordt door e-mail. Liefst 39% zou willen dat hun docenten meer gebruik zouden maken van e-mail. 1 op 3 wil ook dat er meer gebruik wordt gemaakt van de digitale leeromgeving. Het meest opvallend hier vind ik echter dat 1 op 3 meer gebruik wil van e-books. Zover zal het bij ons nog wel niet zijn, maar het geeft denk ik wel aan welke evolutie we daarin de komende jaren mogen verwachten.

Studenten vinden dat hun docenten technologie niet vaak genoeg gebruiken en als ze het doen, dan doen ze het niet effectief genoeg. De helft vindt dat ze zelf meer weten van technologie en het gebruik ervan dan hun docenten. Ik vermoed dat dit bj ons niet veel anders zal zijn en dit betekent dat we nog meer energie moeten stoppen in de professionalisering van onze docenten.

En ten slotte, de meest geprefereerde leeromgeving is de op blended learning gebaseerde: die met seminaries of kleinere klassen met een aantal online componenten (58%).

Mobility Agility: Keeping Pace in an Era of Anywhere, Anytime Connectivity

In deze sessie werd nog eens het mobiele verhaal gedaan. Dat studenten hun devices meebrengen en dat zij vanaf deze devices toegang willen hebben tot alle campustoepassingen. Dat CIO’s dat moeten ondersteunen. Dat in de eerste plaats in degelijke WIFI-toegang overal op de campus moet voorzien worden. Dat Android, iOS en HTML5 ondersteund moeten worden. Dat men niet aan device-support moet doen, maar wel aan app-support. En tenslotte dat de CIO zijn eigen verhaal dienaangaande moet binnenbrengen in het strategisch plan van de instelling.

DIY U: Edupunks and the Future of Higher Education (Anya Kamenetz)

Open content, blended learning, prior learning assessment, and personal learning networks and paths are all shaping the future of higher education. The common threads are technology, social media, unbundling of services, and increased personalization. In this time of disruptive innovation, hear success stories of institutions that are collaborating to respond positively to the challenges of securing funding, providing access, and ensuring quality teaching and learning.

Vertrekkende van de huidige economische situatie, de kost van onderwijs, de verwachting dat 58% van de huidige basisschoolleerlingen tewerkgesteld zullen worden in jobs die vandaag nog niet eens bestaan, pleit zij voor een radikale innovatie in het onderwijs waarbij open content of open courseware en persoonlijke leerpaden en leernetwerken centraal staan.

opname van sessie

Edupunks’ Guide

Using Web 2.0 Technology to Make Large Classes Seem Smaller (Perry J. Samson)

Deze sessie ging over het doceren aan grote groepen waarbij men toch erin slaagt om studenten actief te betrekken bij de leerstof. We hoorden opnieuw alle argumentatie waarom men klassieke hoorcolleges moet omvormen tot interactieve lessen en hoe men dat kan doen, zoals we dat al kennen van de student response systems (voting, clickers).

Wat Samson toonde, ging echter een stap verder dan wat mogelijk is met SRS of voting.

Om dit te realiseren, maakt hij gebruik van Lecturetools. De presentatie wordt erin opgeladen, er kunnen vragen gesteld worden aan de studenten, maar naast mutiple-choice vragen zijn er ook andere typen vragen zoals het in een bepaalde volgorde plaatsen van items of het laten aanwijzen van iets op een figuur. Vragen stellen aan de docent à la Twitter backchannel kan ook en dit niet alleen tijdens het college, maar ook nog daarbuiten.

Samson gaf zeer mooie voorbeelden vanuit de praktijk. Hij is al zeer lang docent en hij zei dat 30 jaar lang zijn studenten nooit vragen hadden, maar nu hij Lecturetools gebruikt, hebben 2/3 van de studenten vragen. 90% van zijn studenten brengt een laptop mee juist om via Lecturetools actief deel te kunnen nemen aan de les. Studenten die vanop afstand de les volgen, kunnen ook actief participeren.

Het gaat hier wel om een betalende service. Docenten-accounts zijn gratis, maar studenten moeten betalen voor een account. Dat kan voor 1 semester of voor 2.

Het leek me wel een zeer mooie tool te zijn. Uit onderzoek bij de studenten van Michigan bleek dat 90% aan Lecturetools de voorkeur zouden geven als ze zouden moeten kiezen tussen die tool en bv. een clickersysteem.

UC/UCLA Mobile Web Framework: An In-Depth Technical Overview (Eric Bollens e.a.)

The UC/UCLA Mobile Web Framework enables a single set of markup to allow any web-enabled mobile device predictable and usable access to your web pages and web applications. This in-depth technical presentation will take a web application and convert it to mobile (http://m.ucla.edu/doc).

Voor de laatste sessie van de dag koos ik voor deze, in de hoop iets in praktische zin op te steken over zelf ontwikkelen voor mobiele toepassingen. Het overlopen van mijn nota’s van deze sessie en de powerpoint ervan, doet de goesting weer opkomen. Hier ga ik toch echt eens mee aan de slag gaan. Deze mannen van UCLA ontwikkelden een zogenaamd framework waarmee je vrij eenvoudig zou moeten kunnen ontwikkelen voor mobiel. Natuurlijk wordt er gekozen voor web-based en niet voor native apps. Dat is vrij logisch want native apps ontwikkelen is onhoudbaar als je kijkt naar het aantal devices dat op de markt aanwezig is en hoe snel de evolutie daarvan gaat, om nog maar van het onderhoud van native apps te zwijgen. 1 ontwikkeling dus die goed zou moeten zijn voor alle – of toch zo veel mogelijk – typen van mobiele apparaten.

Het framework is vrij beschikbaar op http://mwf.ucla.edu/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: