Educause 2011: dag 2

De eerste officiële conferentiedag begon – na wat officiële plichtplegingen – met een keynote van Seth Godin. Het moet gezegd, zo’n algemene sessie tijdens een conferentie met meer dan 4000 deelnemers, is indrukwekkend. Of toch de ruimte en heel de technische infrastructuur daarrond.

Ik vermoed dat de functie van zo’n eerste keynote erin bestaat een bepaalde psychologische toestand bij de conferentiegangers te creëren: een positief, open en verwachtingsvol gemoed voor al wat nog komen gaat. Het zijn immers bijna altijd uitstekende sprekers die hun publiek kunnen bespelen en begeesteren. Seth Godin zou het naar mijn mening ook niet slecht doen als stand-up comedian. Voor een stuk was hij dat toch zeker.

Maar wat was nu de boodschap? We komen van een tijd van massaproductie en massamarketing. Massa staat gelijk met gemiddeld. Gemiddelde producten maken voor gemiddelde mensen. Onderwijs stond/staat ten dienste van dat proces: mensen opleiden om ze in te passen in dat industrieel productieproces. Mensen zijn inwisselbaar.

Economie was/is een economie van schaarste: de middelen om te produceren zijn schaars. Dat is niet langer het geval: in de context van het onderwijs beschikt bijna elke student over een laptop en daarmee over een middel om te produceren.

Godin schetst evolutie van jager naar landbouwer naar fabrieksarbeider naar artiest. Waarbij hij met artiest bedoelt: iemand die iets engs en moedigs doet, iets heel persoonlijk, uniek en voor de eerste keer en dat een ander raakt. Kunst is werken zonder kaart, zonder instructies bedoelt hij.

De reden om gemiddeld te willen zijn was volgens hem de normaalverdeling. Massaproductie richt zich naar het middengedeelte van de Bellcurve. Die normaalverdeling zakt echter in – je bekomt een grotere spreiding – omdat mensen die zich aan de uiteinden bevinden via het internet in contact komen met anderen uit die uiteinden en deze versterken elkaar zodat de curve inzakt en er straks meer “weirdo’s” zijn dan “normalen”.

Gemiddeld zijn moet niet langer de norm zijn. We moeten kijken naar de problemen die nog moeten opgelost worden. Dingen dus waarvoor er geen ‘kaart’ bestaat en waarvoor een ‘artiest’ nodig is, iemand die ‘buitengewoon’ is. En falen moet hierbij kunnen: “if failure is not an option, then neither is success”. Of nog: de uitvinding van het schip was ook de uitvinding van het scheepswrak.

Onderwijs moet dus in plaats van inwisselbare pionnetjes voor een industrieel productieproces, ‘artiesten’ voortbrengen.

More to follow…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: