Webconferencing made easy

Online vergaderen, online een uiteenzetting bijwonen, het is al enkele jaren mogelijk via – meestal betalende – software als Flashmeeting, Adobe Connect, Elluminate, …

Videogesprekken via Skype en MSN zijn ook al een tijdje mogelijk, een op een dan toch. Met Skype kan ook een scherm gedeeld worden. Videoskypen kan ook met meerderen, maar dat voorlopig alleen tegen betaling. Onlangs is er nog Google+ bijgekomen waarin je een ‘hangout’ kan starten,  dat is ook een soort groepsvideochat.

Recent ontdekte ik VSee en dat is me toch een pareltje van een programma! Het werkt bijzonder vlot (gebruikt weinig bandbreedte) en heeft een onvoorstelbaar gebruiksgemak. Een handleiding doorploegen is absoluut niet nodig, de interface spreekt werkelijk voor zichzelf, zelden zoiets straight on’s gezien. Het programma is gratis voor persoonlijk gebruik. Er is wel een download voor nodig, het werkt dus niet via een url.

Wat kan je ermee? Een videogesprek houden met meerderen tegelijkertijd. Je kan ook een applicatie delen (bv. Word of PowerPoint). Eens dat VSee gestart is en je een connectie gemaakt hebt met een of meerdere anderen, verschijnt er bij elk toepassingsvenster rechts bovenaan een groene knop ‘Share’. Die knop aanklikken en al je gesprekspartners zien dat applicatievenster. Meer nog, ze kunnen op zo’n gedeeld venster tekenen of tekst bijschrijven, en zelfs ook de controle overnemen en dus in een document dingen toevoegen of wijzigen. Bestanden kunnen aan de anderen bezorgd worden door simpelweg het bestand op het videobeeld van de bestemmeling te laten vallen (drag and drop).

VSee lijkt mij uiterst geschikt voor online samenwerking in kleine groepen, m.a.w. een tool die bv. heel interessant kan zijn voor studenten die in groep aan een project moeten werken. Ik heb voorlopig geen idee met hoeveel mensen je maximaal vlot een meeting kan houden, gegevens daarover vind ik niet in de documentatie, maar ik zag wel een screenshot met 8 deelnemers en dat lijkt me al heel wat. Zelf heb ik het gebruikt voor een lange meeting met 4 personen, op mezelf na mensen zonder uitgesproken ICT-affiniteit, en dat verliep onwaarschijnlijk vlot.

Eén minpuntje op dit ogenblik: het is alleen beschikbaar voor Windows, maar er wordt gewerkt aan een Mac-versie, en aan een iOS en Android-versie.

Eén reactie

  1. […] heb ik het al enthousiast over VSee gehad, een zeer gebruiksvriendelijke tool die het mogelijk maakt om online te vergaderen inclusief […]

Geef een reactie

