Een verfrissende kijk op Portfolio’s

Serendipity. Ik zocht (en ik weet zelfs niet meer wat ik zocht…) en vond dus iets anders, namelijk deze vier  filmpjes. Het eerste is hilarisch, het vierde zet je aan tot nadenken. Dat het over architectuur gaat vind ik bijkomstig.  Nee, verrijkend zelfs! Wat mij hier vooral bevalt is de frisse kijk op portfolio’s als eigen creatief werk qua inhoud, vorm, creativiteit.  Achteraf stelde ik me de vraag : moeten we misschien meer aandacht hebben voor een algemeen opzet in plaats van een strikt model als we aan studenten vragen om met een portfolio te starten?

  1. How to make a portfolio – Part 1
  2. How to make a portfolio – Part 2
  3. How to make a portfolio – Part 3
  4. How to make a portfolio – Part 4

In het vierde filmpje staan een aantal algemene criteria : eenvoudig, elegant en beknopt. Dit staat lijnrecht tegenover strakke sjablonen met voorgekauwde menustructuren, webformulieren, instellingskleuren, instellingslogo’s. De student moet zich dus houden aan de branding en het inhoudelijk kader (bvb. kies minstens 5 competenties waaraan je dit academiejaar zou willen werken) van  de instelling. Creativiteit wordt in de kiem gesmoord.

Als ik in het vierde filmpje de papieren criteria bekijk, zie ik digitaal een aantal mogelijkheden :

  • gebruik maken van open sources is goedkoop en vereenvoudigt de publicatie van portfolio’s na de schoolloopbaan (leeromgevingen zijn gesloten omgevingen en worden meestal afgesloten na die loopbaan)
  • een uit de kluiten gewassen webeditor (lay-out mogelijkheden, medialinks, bijlagen…) om creatieve webpages te maken
  • commentaarvelden (voor notities) en -bijlagen  (pdf) : voor commentaren van peers en coaches
  • gebruik van mediatools voor embedding in webeditor. Studenten dus leren omgaan met tekst, beeld en geluid om zich creatief uit te drukken
  • een aantal basiscriteria qua vorm en inhoud (niet meer dan dat…)
  • een halve dag opleiding voor webeditor en mediatechnologie

Lucas Verhelst

Geef een reactie

