Dé onderwijsdagen 2010 – dag 1, bijgewoonde parallelsessies

Wilfred Rubens: Vormt motivatie de sleutel tot leren in 2011?

Johnson had het in zijn keynote al gehad over het belang van motivatie. In de eerste featured sessie begon Rubens met te zeggen dat we meer moeten doen met motivatietheorieën, zowel voor studenten door de technologie te gebruiken om de intrinsieke motivatie aan te wakkeren, als voor docenten om ze te stimuleren ICT te gebruiken.

Tot nog toe wordt in het onderwijs teveel beroep gedaan op externe motivatie. Dat zit in de wijze van beoordelen. Je krijgt van studenten maar iets gedaan als er een punt aanhangt. Dat moet anders. Er moet geappelleerd worden aan interne drijfveren i.p.v. aan externe prikkels.

Welke factoren bevorderen intrinsieke motivatie?
Rubens noemt de volgende:

  • autonomie, eigenaarschap
  • doelgerichtheid (betekenisvol en authentiek)
  • meesterschap, betrokkenheid (voorbeeldgedrag, feedback geven, lerenden stimuleren de lat hoger te leggen)
  • sociale verbondenheid, social presence (het gevoel hebben dat je met anderen leert)
  • perceptie van interactie: gevoel dat studenten in een omgeving zitten waarin ze beroep kunnen doen op anderen (kunnen zien wie er online is)
  • publiceren: verhoogt de kwaliteit (een gesloten leeromgeving is niet goed, delen met anderen is belangrijk)
  • privacy: men moet zelf kunnen bepalen wat men deelt en met wie
  • progressie zien, speelsheid: men moet meldingen krijgen over de voortgang die men maakt, men moet zelf kunnen nagaan hoever men staat (formatieve toetsen!)
  • gebruiksvriendelijkheid: look & feel van de omgeving

Veel heeft te maken met hoe we technologie inzetten, maar ook welke technologie.

Vervolgens heeft hij het over 3 toepassingen van motiverende technologie:

  1. bring your own technology
  2. sociale media met eigenschappen in relatie tot gebruik
  3. publiceren en delen

Geef studenten de autonome keuze via welk middel ze dat doen en laat ze de keuze of en met wie ze willen delen.

Zo komt hij tot een model met 4 dimensies door beheersbaarheid en stabiliteit af te zetten tegen autonomie en verantwoordelijkheid.

Voor de rechterbovenhoek, grote beheersbaarheid, stabiliteit en betrouwbaarheid én een grote mate aan autonomie en verantwoordelijkheid van de individuen, pleit Rubens voor server based computing, centraal beheerde en geïnstalleerde applicaties én een gepersonaliseerde werkomgeving. Dit is motiverend zowel voor docenten als voor studenten. Het kan ik een digitale leeromgeving, maar sociale media zijn hiervoor nog beter geschikt.

EDUsim-NL ‘Toepassingen van Opensimulator in het onderwijs” (Veelo en Niesten)

Opensimulator is open source software die onderwijsinstellingen in staat stelt 3D virtuele werelden te ontwerpen, gebruiken en te beheren. Een enthousiaste groep ICT&O adviseurs en ontwikkelaars uit 10 verschillende onderwijs- en onderzoeksinstellingen is sinds 2009 verenigd in de EDUsim-nl community. De community deelt kennis, ervaringen en 3D leerobjecten, daarbij ondersteund door het SURFnet Kennisnet Innovatieprogramma. Tijdens de presentatie gaan we in op het gebruik van Opensimulator in het onderwijs en komen diverse door de community ontwikkelde educatieve toepassingen aan bod.

Ik kan het niet helpen, maar het blijft me intrigeren, virtuele werelden à la Second Life, en dus koos ik voor deze sessie. Benieuwd naar datgene wat men ermee doet in het onderwijs, benieuwd naar de meerwaarde. Maar ook nu ben ik op mijn honger blijven zitten. Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik kan me dus nog steeds geen goed beeld vormen van hoe zo’n virtuele wereld werkt en voor welke toepassingen in het onderwijs dit de geschikte technologie is.

Opensimulator is dus een open source versie van Second Life en alsdusdanig zie ik daar natuurlijk de voordelen van in, zoals de omgeving in eigen beheer kunnen hebben en dus volledige controle en gegarandeerde veiligheid.

De meerwaarde die door de sprekers aangehaald werd:

  • simuleren van een authentieke leerervaring
  • multidisciplinair samenwerken op afstand
  • aansluiten op belevingswereld van jongeren (grafisch, visueel)
  • (inter)actief / exploratief

Interessant is de EDUsim-NL community omdat daar ervaringen kunnen gedeeld worden, educatieve content gecreëerd en gedeeld kan worden enz.

Er lopen een aantal pilootprojecten:

  • Sloodle4OpenSim
  • Multidisciplinair gebruik van OpenSim
  • 3D storytelling in OpenSim
  • Virtual Collaboration Tool
  • Chinaland

De spreker had het ook over ‘taaldorpen’ in OpenSim, een Engels, een Frans en een Spaans. Toch kan ik me er moeilijk een voorstelling van maken, maar ik zal zeker wel eens op onderzoek uittrekken..

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: