VoiceThread: online samenwerkend leren

VoiceThread is een gratis online tool die ik eigenlijk wel al een paar jaar ken, maar waarop nu opnieuw mijn aandacht getrokken werd. Enerzijds door het Educause-verhaal van collega Lucas, anderzijds door vragen van taaldocenten die ik begeleid bij de ontwikkeling van blended learning cursussen. Het was aangenaam te merken dat de tool een heel mooie evolutie heeft ondergaan.

VoiceThread is een tool waarmee je mensen kunt samenbrengen rond een document, een afbeelding of een video. Mensen kunnen dan hun commentaar daarop kwijt, gewoon door deze op te nemen via een microfoon (met een webcam kan zelfs het videobeeld mee gestuurd worden). Het wordt dus zoiets als wat men in een klaslokaal zou doen via een groepsdicussie. Het verschil is dat het met VoiceThread een asynchroon gebeuren is en dat alles dus steeds opnieuw bekeken en beluisterd kan worden. Studenten kunnen trouwens de opname van hun commentaar zoveel malen herhalen als ze maar willen, totdat ze tevreden zijn over het resultaat.

Voor taalvakken die op afstand of in een blended formule aangeboden worden, kan VoiceThread bijdragen bij het aanleren of inoefenen van gesproken taalvaardigheid. Men zou bijvoorbeeld kunnen vertrekken van een foto of een video en aan de studenten vragen om daar een verhaaltje rond te vertellen. Of je kan een vraag stellen en van hen vragen om daar elk een antwoord op te geven.

Leuk lijkt me ook de video doodle functie. Als te bespreken object laad je dan een videofragment op en van de studenten verlang je dat ze een vraag beantwoorden a.d.h.v. bepaalde shots in het fragment. Ze spreken hun commentaar in terwijl het fragment afspeelt, kunnen het fragment zelf stopzetten en iets in het beeld omcirkelen en vervolgens verder laten afspelen. Een voorbeeld hiervan vind je hier.

Zo’n VoiceThread kan met anderen gedeeld worden via een link, maar hij kan ook makkelijk ingebed worden op een webpagina. Mooi is dat.

Schitterend vind ik ook dat deze tool bruikbaar is vanaf het lager onderwijs tot in het volwassenenonderwijs. Het hangt alleen af van de creativiteit van de leraar of docent om relevante toepassingen te bedenken.

Advertenties

Eén reactie

  1. ja daar zit muziek in, ik ga dat eens voorstellen aan ons lerarenopleiding! Deze toelichting geeft trouwens nog een beter beeld van de tool. Thx Linda!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: