Educause : 15/10/10

Creating an open web 2.0 experience

Het leerplatform als in- en uitgang naar populaire toepassingen voor samenwerkend leren

De redenen om aan de Penn State University met webtoepassingen te beginnen hadden te maken met een stijgend gebruik van studenten en tekort aan klaslokalen.

In de eerste plaats moest al het cursusmateriaal herwerkt worden voor 10 modules. Men keek naar course authoring tools en collaborative platforms.

Men heeft uiteindelijk gekozen voor tools als VoiceThreat (http://voicethread.com/) en Kaltura (http://corp.kaltura.com/) in combinatie met Google docs

Assignments werden uitgevoerd in Google docs (berekeningen met Google spreadsheet), omgezet in pdf en in een dropbox bezorgd aan de prof.

Groepswerk is een combinatie van Google Doc en voiceThreat. Het onthaal door de studenten was positief (eerst stonden ze nogal weigerachtig tegenover het groepswerk, maar – zo merkte de spreker op- welk student doet wel graag groepswerk?)

In een ander project Bot 2.0 genoemd(Bot staat voor Botany) moesten studenten fotomateriaal verzamelen rond observatie van bomen en bladeren via hun mobile devices (of fototoestel). Dat materiaal werd dan doorgestuurd naar vertrouwde sociale media met beschijvingen “in eigen woorden”

De uitdaging was om van Facebook een gestructureerde site te maken. Men is daar blijkbaar in geslaagd.

In de vragensessie was één van de interessante vragen wat ze met hun bestaande CMS deden. Hun antwoord was dat dit niet als contentmedium werd gebruikt maar als een soort van pass-through naar de externe toepassingen (?) FOTO

So what? Waarom zelf eens geen volledig project doen met deze tools in een gebied waar vertrouwelijkheid van studentendata (bvb. persoonlijke reflecties) niet zo een rol spelen. Over VoiceThreat moeten we misschien ook eens het ander onderzoeken

Google apps @USF

Hier ben ik toch even van track veranderd en bevond ik me op het gebied van technische infrastructuren. Ik start met de eindfrase van de voorstelling.” Als je alleen aan de studenten een Google mail heb bezorgd en je bent er tevreden over. Aarzel niet en doet het ook voor uw personeel.”

Hier was een IT manager aan het woord die de strijd tegen SPAM meer dan beu was (6 servers alleen al voor de spammail voor een 40.000 studenten). Daarnaast ook het gehele onderhoudsverhaal van mailsysteem in eigen beheer. Als je geld en tijd genoeg hebt, -lees ik tussen de regels- hou dan aan een eigen systeem. Maar uiteindelijk kan je toch op gebied van beheer (en zeker mbt tot veiligheid) de evolutie niet volgen, wat spelers als Microsoft (Live@edu) en Google Apps wel kunnen.

Google Apps in USF (de belangrijkste slides)

De end keynote

Jolene Koester, President, California State University, Northridge

De boodschap van Jolene Korster was min of meer een antwoord op Gary Hamel : “change, but don’t change to fast”.

Haar denkproces in 3 stappen:

Description :Zij beschreef in de eerste plaats haar instelling als zeer groot (ca 40000 studenten) en zeer divers. De nood om IT op alle terreinen te gebruiken was ook duidelijk.

Confession : zij begreep in haar vorige posities niet veel van IT en dus ook niet in haar nieuwe positie. Ze gaf toe dat ze met haar rug tegen de muur stond in het besef dat IT geen tool is maar deel uitmaakt van een globale strategie. Ze kon er niet mee omgaan. Ze begreep die IT’ers niet.

Advice : Blijf focussen op je strategie op je missie. Dit geldt ook voor IT management. Verandering is noodzakelijk maar hou toch de balans tussen verandering en bestaande waarden in de gaten. Gooi dus zomaar alles niet over boord. Blijf af en toe ook eens stilstaan.

IT’ers : communiceer aub in verstaanbare termen. Het taalgebruik (zij is van opleiding communicatie-specialist) laat soms echt te wensen over. … en dan moest ik me naar de bus begeven richting Los Angeles Airport

Hiermee eindigt mijn verslag, nu vanuit Los Angeles Airport, 15 oktober 2010, 14:53u lokale tijd, 23:54u in Brussel.

Meer fotomateriaal : http://picasaweb.google.be/104699687968003060805/Educause2010#

Meer info van mijn medereizigers van Surffoundation : http://wiki.surffoundation.nl/display/edutrip2010/Home

 

Advertenties

Eén reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: