Educause : 13/10/2010

De eerste conferentiedag : Ik vat het samen in 3 woorden : Moodle, Mobile Learning, Clickers. Als je de meest besproken termen in en buiten de sessies zou plaatsen in een tag cloud, dan zijn  het die wel. Maar laten we eerst beginnen, met de keynote en  onmiddellijk een tag toevoegen met een lettergrootte leesbaar vanuit de space-shuttle : CHANGE.

Reinventing management for a Networked World

Sarag Alpert & Marc Shor

De spreker, Gary Hamel, werd met veel honneurs aangekondigd en dus onder luid applaus (reactie op : ” Please welcome…) onthaald. Zijn stemtimbre had het decibelegehalte van een kettingzaag. De inhoud was een keynote waardig : mensen wordt wakker, de wereld is aan het veranderen. Maar ik dacht dat ik dat al ooit elders gehoord had.

 

Interessant zijn de reflecties vanuit maatschappelijke veranderingen naar hoger onderwijs. Een voorbeeld : Harvard is nog altijd top, maar stel dat je 20 prominente specialisten een immens salaris betaald om het beste van hunzelf te geven (ik zeg het even met mij eigen woorden…). Je kan dus een diploma halen en zeggen dat je van die specialisten het geleerd hebt (online!). In een wereld die zo snel verandert, kan dergelijk concept voor verrassingen zorgen.

Kijk verder maar eens naar :

  • P2P University
  • iTunes U
  • Digital Studu Hall

Directies van hogescholen die concepten blijven verdedigen die ze zelf hebben opgebouwd staan uiteraard niet open voor dergelijke initiatieven. Blijkbaar heeft het 100 jaar geduurd eer men ervan overtuigd was dat een geweer met kortere loop beter werkt dan een musket. Of er moet eerst een generatie generaals in pensioen gaan alvorens men denkt aan verandering. (nvdr.: Musketiers zijn hardleers)

Gary Hamel heeft volgende boodschappen :

  • Threat every belief as a hypothesis
  • Seek out the dissidents and critics. (Dat vind ik een mooie! Mensen die dingen in vraag stellen moet je koesteren in plaats van ze buiten te gooien. Weg met de “jannekes” dus)
  • Try to imagine the unmaginable
  • Ook een mooie : Uit 1000 ideeën, komen 100 experimenten, komen 10 projecten, komt dat éné idee.

So what? Binnen ICTO moeten we blijven ijveren voor nieuwe ideeën. Mobile Learning, zoals Linda dat blijft benadrukken, biedt mogelijkheden! Opnames van lessen is geen evidentie voor onderwijzend personeel. Toch moeten we samen met Joris blijven ijveren om daarin verder te gaan. De globale instelling en openheid naar nieuwe media van Frederik werkt aanstekelijk. Houen zo! Zelf blijf ik geloven in portfolio. Nu pas een receptie achter de rug en weer terug vol van Portfolio-ideeën dank zij een gesprek met Kevin Huatori (links op foto) van East LA College (MOHARA portfolio, open source…)

How to use social media, Identity Management, and the Campus Portal tot Effectively communicate with students

Brad Crisp & collegues (ACU)

Ik had me als een ijverige student op leeftijd vooraan gezet. Pech. Het was toch niet de presentatie die ik verwachtte. Vluchten kon niet meer. Technische schema’s verblindden mijn zicht en verdoofden mijn gehoor.

Toch verraste me de benadering van het studentenportaal. Dankzij een uitgewerkte Identity Management Roadmap krijgen studenten te zien wat ze willen zien én laten zien. Studenten kunnen m.a.w. een eigen webstek beheren met een eigen branding (portfolio???), studentenverenigingen kunnen vrij direct publiceren op het studentenportaal, personeel wisselt informatie uit. Het systeem beschikt over eigen social media maar met links naar populaire media zoals Twitter en Facebook. bvb. Je plaatst een bericht op het studentenportaal, bepaalt voor welke doelgroep het bestemd is binnen de hogeschool en (via bvb. Twitter) ook buiten de hogeschool bvb. voor de alumni.

So what? 1 portaal voor elke deelnemer. We hebben nu 4 portalen en 3 technieken (studentenportaal met Smartsite 5, personeelsportaal met Smartsite 3, hubrussel.be met Smatsite 3, Hubwise met Toledo)

Researching Mobile Learning : Lessons learned from AC&amp

Deze studenten zijn met andere dingen bezig dan de les

In 2009-2010 is men in the Abilene Christian University gestart met mobiele toepassingen.  Studenten kregen een gratis iPhone of iTouch. De meesten kozen voor iPhone. De meeste raadplegingen gebeurden ook op de iPhone. Degenen die kozen voor iTouch (omdat ze al een eigen phone hebben) maakten ook dus minder gebruik van de mobiele applicaties.

Men maakte ook een studie voor de LAB-sessies. Een groep had Pre-Lab lectures, de andere gebruikten de Podcasts. Er was geen merkelijk verschil in de resultaten. Wat wel verrassend was, was het feit dat men met de iPhone foto’s trok van de LAB-

Adres : http://m.acu.edu

Classroom Engagement in the Age of Cellphones and Social Media

Daar zitten de studenten die met een laptop, GSM, iPod, iPhone bezig zijn in plaats van aandachtig te luisteren naar de spreker.

Een schitterende presentator rond de open source software Hotseat. Technisch gezien komt het systeem erop neer dat je data kan sturen vanuit de meest gebruikte social media (Twitter, Facebook,…) met het gebruik van alle mogelijke devices (PC, iPhone, Androïd, Blackberry). Inhoudelijk is het instrument bedoeld om groepen te bevragen. Al de antwoorden verschijnen in een Twitter-achtige omgeving : hotseat

Het onderzoeken waard. Kostrpijs voor de open source code 2000$(nu 1400 EUR).

So what? Studenten HW & BK Informatica erbij betrekken?

Nog enkele sfeerbeelden :

Van Educause 2010
Van Educause 2010
Van Educause 2010
Advertenties

3 Reacties

  1. Lucas, als je in de gelegenheid zou zijn, probeer misschien nog voorbeelden van studentenportals te zien. Ik denk dat op dat vlak nog mooi werk te doen valt 😉

  2. […] How to use social media, Identity Management, and the Campus Portal tot Effectively communicate with… […]

  3. […] van interactiviteit tijdens colleges. Lucas Verhelst bracht hierover al verslag uit in zijn blogpost over Educause en ook in Educause Quarterly is hier uitgebreid aandacht aan besteed. De broncode hiervan kan […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: