Seminarie “Digitale Voortgangstoets”, 18 mei 2010

Het seminarie omvatte 1 plenaire sessie en 3 workshops.
Ik heb gekozen voor de Workshop “Digitale component van de voortgangstoets” en “opstellen van meerkeuzevragen (MC vragen)”.

In de plenaire sessie werd het concept voortgangstoets toegelicht. Bedoeling is om het cognitieve leerproces bij studenten en onderwijsleerproces bij docenten op te volgen. Aan de hand van een 120 MC vragen krijgen de studenten een zicht op hun vooruitgang. Uit een databank van 6000 vragen worden er 120 vragen “at random” getrokken en 2x per jaar gepresenteerd. Een student die dus 3 jaar doorloopt krijgt 6 keer de kans om de voortgangstoets af te leggen. Zo kan hij of zij de evolutie van het leerproces volgen en eventueel bijsturen. De vragen omvatten alle competenties en disciplines van de opleiding Verpleegkunde van 11 Verpleegopleidingen binnen de Associatie K.U. Leuven.

In de workshop “Digitale Component van de Voortgangstoets werd het proces gepresenteerd startend vanuit de docenten die hun vragen in Excel-formaat aanleveren tot de presentatie van de toets aan studenten.

Als digitale component staat de toetsomgeving van Toledo centraal.
De vragen van docenten komen bij een kwaliteitscommissie die zich vooral buigt over de validiteit van de vragen. Via een bepaalde codering (opgenomen in de Excel file) worden de vragen gesorteerd in vragenpools. Elke vakgebied heeft een vragenpool.
Dan wordt de toets samengesteld uit de verschillende vragenpools volgens een vastgelegde verdeelsleutel.

De workshop “opstellen van meerkeuzevragen” richtte zich vooral naar de kwaliteitsbeoordeling (bvb. vormtechnische aspecten van een meerkeuzevraag). Docenten krijgen hierover richtlijnen en bij het aanleveren van vragen wordt er nog eens aan kwaliteitsbeoordeling gedaan.

Ik was aangenaam verrast door de resultaten. 6000 vragen verzamelen bleek een harde klus te zijn. Toledo is duidelijk een sterk platform dat de mogelijkheid geeft zonder veel problemen  deze tool tot bij de studenten te brengen.
Het boek “Digitale Voortgangstoets” van Narcisse Vandebosch kan zeker gelden als praktische handleiding voor alle opleidingen die oog hebben voor competentiegericht onderwijs.

Advertenties

Eén reactie

  1. Bedankt, Lucas om dit door te sturen. Fijn om een verslag te lezen van dit seminarie, vooral omdat ik niet aanwezig kon zijn wegens onze vakwerkgroep Verpleegkunde die dezelfde dag gepland stond.
    Inderdaad wij (HUB Verpleegkunde) hebben als medepartner hard meegewerkt aan deze digitale voortgangstoets (VGT) en we zijn toch wel fier op het resultaat. Bij ons in verpleegkunde zit deze VGT in het persoonlijk ontwikkelplan POP en er wordt getoetst in 1VZ, 2VZ en 3VZ, zodat studenten hun “voortgang” kunnen vaststellen.
    mvg
    Hilde

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: