Blackboard Outcomes

Ik heb juist een interessante webinar gevolgd over Blackboard Outcomes. Informatie en de link naar de opgenomen webinar is te vinden op de Blackboard website.

De vraag om dit systeem te bekijken had te maken met het gebruik van portfolio.

Blackboard Outcomes is dé assesment-tool van Blackboard en geeft de mogelijkheid om evaluaties in de breedste zin van het woord (opdrachten, evaluatieroosters, portfolio’s) te linken aan cursusdoelen, op hun beurt gelinked aan opleidingsdoelen, op hun beurt gelinked aan strategische doelen . Per cursus worden op basis van assessments rapporten gegenereerd, actieplannen geformuleerd(,… uitgevoerd en op nieuw geëvalueerd). Blackboard dus als een instrument van integrale kwaliteitszorg.

De keuze voor een dergelijk instrument lijkt me logisch als alternatief voor het puntenboek, als BB tenminste wil focussen op het Hoger Onderwijs. Het puntenboek (Gradecenter) legt m.i. te veel te nadruk op kwantitatieve eindresultaten die thuishoren in een oude schoolcultuur. Zelfontplooing is moeilijk te vatten in een score van 0 tot 10. Portfolio’s, individuele opdrachten, groepsopdrachten ,…zijn met andere woorden deel van een ruimer assessment-kader.

Eerste algemene indrukken :

  • + Zeer uitgewerkt geheel
  • + Knappe rapporteringen
  • + Consequente handelingen binnen Blackboard

Eerste indrukken wat betreft portfolio ::

  • + een portfoliotemplate geeft de mogelijkheid om per student rubrieken of pagina’s te aan te maken. Studenten kunnen rechtstreeks in een editor hun teksten intypen en bijlagen bijvoegen (cfr. Blackboard : toevoegen item voor docenten). Dus zeer toegankelijk.
  • + assessment is mogelijk via roosters van gedragsindicatoren
  • + deelname van externe deelnemers is mogelijk en het geven van toegang is eenvoudig
  • ? coachen van groepen studenten. Wat zijn de laatste wijzigingen? Moeten alle studentenportfolio’s 1 voor 1 geopend worden via een omweg?
  • – ik zie in de demo geen geïntegreerde evaluatiemogelijkheden van collaborative tools. (bvb. evaluatie van discussieforum, WIKI, Blog..)
  • – als het alleen voor portfolio is dan vrees ik voor het complex geheel waarin zich die module bevindt

Alvorens je aan deze 1 uur durende sessie start :

  • het systeem vraagt een webex-player te installeren. Achteraf kan je het filmpje converteren naar een ander formaat
  • een aantal begrippen waren me vreemd maar werden duidelijker met voorbeelden :
    • Rubric : een evaluatierooster mbt operationele doelstellingen of gedragsindicatoren.
    • Artifact : een werkstuk, paper,…

    Ik ga in ieder geval hieraan extra aandacht besteden in de komende Blackboard Conferentie te Swansea!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: