Educa Berlin: dag 1: pre- conferntie over e-portfolio’s.

Op woensdagnamiddag, 2 december nam ik deel aan de gratis pre- conferentie over e- portfolio. Deze sessie had plaats in de “Hochschule für Technik und Wirtscaft – HTW Berlin” en niet in het congres- hotel.

Continental Hotel Berlin - Congreshotel OEB2009

Continental Hotel Berlin - Congreshotel OEB2009

Enkele dagen voor de afreis laat de organisatie doodleuk weten dat er 10 euro extra betaald dient te worden voor de shuttle die men inlegt tussen de lobby van het congres- hotel en de hogeschool. Openbaar vervoer was geen optie (wegens slechte verbindingen), dus stond ik om 13.00u klaar in de lobby.

In ruil voor 10 euro voor de busrit heen en terug kregen we van een vriendelijke vrouw een “guided tour” aangeboden op onze rit doorheen Berlijn richting de universiteit. Zo zagen we ondermeer het  Bauhausmuseum, het  ministerie van  landsverdediging, de Staufenbergstrasse, het  Mies van der Rohe  “Nationalgalerie”- gebouw, de filharmonisch orkest- hall, de Potsdammer platz (na- oorloogs leeg niemandsland- gebied) en intussen volgebouwd in de jaren ’90, de Brandenburger toren, Britse ambassade, het zwembad van de Sovjet- (nu Russische) ambassade (met in aan de ingang het nog enige Lenin- borstbeeld in Berlijn), de Unter den Linden– straat, de draaiende Fernsehturm, de Alexanderplatz– bouwwerf, het Alexa- winkelcentrum, de in de jaren ’90 gerestaureerde  Stalin (Karl Marx)- laan uit de jaren ’50 met de met porselein betegelde appartementsgebouwen, en zo reden we van de zoo (Zoologischer Garten, bekend van de ijsbeer Knut) van West- Berlijn naar die van Oost- Berlijn (Tierpark, bekend om zijn kweekprogramma met Afrikaanse olifanten).

HTW

Aangekomen in het door en door Oost- Duitse gebouw, werden we ontvangen met een inleiding door Prof.  Azom die zijn instelling voorstelde. De aula, doordrongen van een zuurkool– geur komend van de cafetaria een verdiep lager, is, zoals je op de foto kan zien, in de voorbije halve eeuw nog niets veranderd.

HTW

HTW

Deze workshop, georganiseerd door het “ePortfolio initiatief Berlijn” en het “Dimekon” netwerk, toonde een aantal toepassingen van ePortfolio’s in verschillende omgevingen.
Er kwamen voorbeelden uit scholen, universiteiten, bedrijven en levenslang leren aan bod..
De groep deelnemers was geografisch heel divers; behalve uit vrijwel al onze onmiddellijke buurlanden, van Armenië tot Kenia, de Filippijnen, Rusland, Namibië, Ethiopie tot Peru toe.

14.10 Inleding:

  • Heike Müller-Seckin, TU Berlin.

Ging van start met de melding dat het haar eerste presentatie is in het Engels en ze om die reden ook bijna geen woorden in haar powerpoint had gezet. Ook de collega’s die na haar aan het woord kwamen gaven voor het eerst een presentatie in het Engels….om maar aan te tonen dat lang nog alles niet geïnternationaliseerd is.
De opzet was dat elk van de sprekers een tiental minuten een eigen visie op een e-portfolio gaf, waarna we mochten kiezen in welk van hun workshops we zouden gaan zetelen na de koffie.

Heike Muller baseerde zich op de ideeën van Helen Barett; de grootmoeder van het e-portfolio en aangevuld met resultaten van haar “Salzburger” onderzoek werd uit de doeken gedaan wat een e-portfolio was. Er werden verschillende definities en types van portfolio’s getoond (showcase,…), de evolutie en verschillen van een papier naar digitaal (digitale documenten, weergegeven met verschillende soorten software) portfolio, het feit dat het portfolio geen product maar een proces is en de voordelen van e-portfolio’s: verschillen tussen traditioneel (vb; sturen en delegeren vs samenwerken, presenteren vs publiceren,…)

  • Jörg Hafer

Probeerde de taxonomie van een e-portfolio te omschrijven. Hij definieerde vier functionaliteiten: documentatie, reflectie, presentatie en assessment. Hij toonde aan dat assessment en showcase goed bij elkaar passen, een showcase-portfolio niet noodzakelijk andere functionaliteiten nodig heeft en het element ontwikkeling past bij assessment of showcase maar niet bij beide.

  • Birgitta Kinscher HTW Berlin, eLearning Competence Center

Ging in op de in e-portfolio gebruikte software en tools, het bestaan van open source en commerciële versies, alleenstaand of als plugin op het leerplatform,…of niet specifieke software zoals blogs en wiki’s. Ook zij had het over de functionaliteiten van een e- portfolio en verwees hierbij naar het Baumgartner onderzoek: portfolio is een cirkelbeweging van verzamelen, administratie, nagaan van bruikbaarheid, presenteren en publiceren ervan en reflecteren.

14.30 presentaties and mini- workshops

Albrecht Fortenbacher is docent toegepaste informatica die een portfoliosysteem ontwikkelde aan HTW.
Hij vertelde dat op twee manieren naar e-portfolio’s kan worden gekeken: e- portfolio’s presenteren een accumulatie van competenties, aangescherpt via e-learning en e-portfolio’s bieden een kans om het leren en je eigen zelfreflectie te verbeteren.
Probleem is dat de competenties en informatie zo gefragmenteerd verspreid zitten: in het centraal managementsysteem van de universiteit zelf, in de leeromgeving en een deel van de documentatie zit in de bibliotheek.
Doel van zijn project is om die systemen met elkaar te verbinden zodat het een grote toegevoegde waarde creeert voor het e-Portfolio.

  • ePortfolios for artists at the Universität der Künste
    Karina Blankenburg/ Angelika Bühler, UdK Berlin, Career & Transfer Service Center.

Individueel competentie- platform, ontwikkeld voor de kunstenaars en artiesten: focus op het omschrijven van  persoonlijke competenties, sociale competenties, methodologische competenties en taak –georiënteerde competenties die ze ontwikkelen in zowel het formeel leren als in informeel leren (vb. optredens). Hun systeem is opgebouwd uit 3 omgevingen:

  • Infopark: verzameling van documenten, dagelijks gebruikt door 100 studenten;
  • Blended learing workshops (vb. Project management, opleiding over juridische zaken)
  • E- portfolio (gebaseerd op een showcase portfolio)

De uiteindelijke output is in Europass– formaat. Het systeem wordt voortdurend overdacht en bijgewerkt met o.a. tag clouds, blogs,…

  • ePortfolios for schools in Hesse – http://www.eportfolio-hessen.de
    Matthias C. Fink, Justus-Liebig-Universität Gießen

Toonde het enige e-portfolio project in Duitsland in een secundaire- schoolomgeving waar vooral te onthouden viel dat het trainen van leerkrachten een echte noodzaak is. Terwijl een leerling zelf verantwoordelijk wordt gesteld in kleine opdrachten, moeten docenten in staat zijn op te treden als consulent, ondersteuner van hun plannen en helpen bij de reflectie op hun leerproces. Niet alle docenten zijn hiertoe in staat en gebruikten de omgeving als alternatief voor een e-mail box.

Wil het portfolio gaan inzetten als een tool om aan “zelf- marketing” te doen, Hildebrandt is verbonden aan een Business School die onderzoekt hoe ze de carrièremogelijkheden van MBA studenten kunnen verbeteren naar headhunters toe. Technisch werkten ze het project uit met Moodle en Mahara. Maar hij stoot op problemen: De business school wil processen tonen, standaardisatie, willen professioneel lijken. Ook headhunters werken via processen en zoekalgoritme. Maar de studenten zelf willen nu net verschillen van anderen, zich kunnen onderscheiden. En daar is het project gefaald. Mahara was niet voldoende in staat delen af te schermen voor studenten.

15.45 Coffee Break

16.15 Presentations and mini workshops

  • Development of portfolio techniques with PebblePad® tutorials at the University of Potsdam
    Dr. Rolf-Rainer Lamprecht, University of Potsdam.

Dit was een geheel inhoudloze presentatie waar niemand iets aan had; de universiteit mocht in 2007 een Duitse versie ontwikkelen van het Engelse Pebblepad. Zelfs de demo wou niet starten.

Men wou voor de vakken media, global media management en toegepaste informatica een systeem aanbieden voor de ondersteuning van projecten die in de rand, los van het eigenlijke curriculum werden georganiseerd, men wou deze informele leerervaringen en competenties in het formele curriculum integreren. Dit doet men via een 20- tal projecten als web- tv, internationale projecten, wetenschappelijke onderzoek (vb. onderzoek in opdracht van de marketing- dienst naar wie het campuskrantje leest,…) met telkens ongeveer 20 studenten per project. Elk project wordt multimediaal voorgesteld dmv een filmpje waarin de docent/begeleider zelf uitlegt wat het doel is van het project.
Het gebruikte systeem is gebaseerd op het E³- portfolio (e-portfolio, e-collaboration en e-assessment). Technisch wordt gebruikt gemaakt van het Drupal systeem.
Om studenten te motiveren kon een student kiezen uit een certificering: een dagboek schrijven over de 3 (?) semesters of een accreditatie: een projectrapport inleveren zo winnen ze studiepunten in hun formele studies in een van hun 3 vakken. Het is enkel op dit soort van rapporten dat een docent feedback kan geven; dus niet in het ontwikkelproces zelf.

Men nog op zoek naar een link tussen het de ruimte van het projectwerk en het individuele portfolio. Probleem is dat de programmeur die ze hadden voor dit project niet langer aan dit project werkt (projecttermijn en daarbij horende gelden is verlopen).

  • One ePortfolio für everybody – from ProfilPASS to eProfilPASS
    Thomas Schmidt, Helliwood media & education

Helliwood is een bedrijf dat o.a. het peer coaching programma alsook Live@edu van Microsoft mede heeft ontwikkeld. Dit was een meer commerciële sessie over hun overstap van de papieren Portfoliopass naar een e- portfolio- versie. Het systeem, dat ook mooi grafisch is opgebouwd, wordt ondersteund door ministerie van onderwijs in Duitsland.

  • Experiences in modeling competences
    Dr. Malgorzata Mochol

Pleit ervoor dat bij het gebruik van e-portfolio’s ook rekening wordt gehouden met het toepassen van modern internet- technologieën en in het bijzonder met Semantische webtechnologieën. Informatie  zou moeten cross- machinaal moeten kunnen worden uitgewisseld. In HR- omgevingen is men daar al mee bezig met een soort XML-HR.
Er wordt een vocabularium, een aantal vastgelegde standaarden afgesproken voor het aanduiden van termen en hun onderlinge relaties.

Al bij al was dit een vooral informatieve dag, zonder veel whow- gevoel of nieuwe dingen gehoord of gezien te hebben. Over competentie- gebaseerde portfolio’s had niemand het….

Advertenties

Eén reactie

  1. […] van ervaringen, netwerken, en het monitoren van de ontwikkelingen op het gebied van e-learning. Ik was er drie jaar geleden en was benieuwd of ook deze editie veel interessants te bieden […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: