Educause: bijgewoonde sessies (4/11)

10:30 Lost in Space: Finding Your Way Around Effective Learning Space Creation, door Jorstad, University of Wisconsin-La Crosse

This session will illustrate how to conceive, design, and construct effective and innovative learning spaces. Learn through the viewpoints of faculty members, IT staff, architects/consultants, and administrators. Participants will learn about good and poor planning strategies and superlative learning space designs that are scalable and sustainable.

Over deze sessie kan ik kort zijn: verkeerd gekozen. Ik had dit opgevat als gaande over virtuele leeromgevingen, maar het ging over het ontwerp van fysieke leerruimten… Het was evenwel een troost toen ik later van 2 anderen hoorde dat zij dezelfde ‘fout’ hadden gemaakt…

Niet dat dit niet interessant zou zijn, maar het hoort niet tot mijn professioneel domein.

De quote (van ene Holmgren) waarmee hij eindigde wil ik hier wel nog meegeven: “You don’t stop innovating when dollars are tight”.

11:40 Disrespectful and Time-Wasting, or Engaged and Transformative? The Mile-High Twitter Debate, Gardner Campbell van Baylor University en Maas van University of Wisconsin-Milwaukee

iphone_alles 136Dit was een zogenaamde Point/Counterpoint sessie waarop een thema belicht wordt vanuit 2 tegengestelde standpunten. Twitter is daar bij uitstek voor geschikt denk ik.

Deze sessie kan hier bekeken worden.

Het moet gezegd, Amerikanen houden van show… Acteertalent is dus mooi meegenomen. De tegengestelde standpunten worden dus eigenlijk in een soort van rollenspel gebracht. De anti-twitterman bleek na verloop van tijd dus helemaal niet zo anti-twitter te zijn, maar goed, dat is op zich niet zo belangrijk. Twitter blijft voorlopig controversieel en de pro en cons werden door de heren in deze ‘show’ dus wel goed gebracht. Ik heb alleen niet zoveel nieuws gehoord. Dat ligt uiteraard niet aan deze performers.

Volgende Youtube-filmpje toont hoe een docent geschiedenis Twitter inzet om iedereen te betrekken bij een klasdiscussie:

Wat er zoal getwitterd werd tijdens deze sessie (door de hashtag #edtwitter toe te voegen aan de tweets), kan je hier bekijken.

14:15 The Top-10 Questions You Should Consider When Implementing Second Life, Joosten van University of Wisconsin-Milwaukee en Ritter van The Pennsylvania State University

Learning environments are being transformed by the advance of emerging technologies such as the virtual world Second Life. Second Life provides a virtual learning environment that facilitates community building and enhances engagement for both students and instructors. We have identified the top-10 questions to consider when implementing Second Life on campus, encompassing critical topics such as challenges, best practices, assessment, evaluation, student reactions, faculty feedback, and more. Through an analysis of the experiences of two campuses, Penn State and the University of Wisconsin–Milwaukee, this session will provide answers to the 10 questions by focusing on specific implementations and development in Second Life.

whySLTot nog toe is de precieze meerwaarde van Second Life voor het onderwijs me steeds ontgaan. Heb me er ook nog niet echt op toegelegd, maar anderzijds heb ik ook nog nooit een overtuigend voorbeeld ervan gezien. Ik weet vooralsnog ook niet van experimenten ermee in onze hogescholen.

De titel van deze sessie was in die zin veelbelovend, want nu zou het me eindelijk gaan dagen. Aan de hand van 10 vragen zou ik klaarheid krijgen.

Vraag 1: Why use second life

Antwoord:

  • 3D
  • immersive
  • media rich
  • social network

Deze kenmerken van SL zouden volgende zaken bewerkstelligen:

  • betrokkenheid van studenten verhogen
  • een communitygevoel opbouwen
  • sociale aanwezigheid opbouwen (vooral belangrijk voor 100% online cursussen)
  • community building

Vraag 2: How much does it cost?

Antwoord: ongeveer 1000$ voor een eigen eiland in SL en 150$ per maand onderhoudskost

Op de vraag die achteraf uit het publiek kwam hoeveel het kost en hoelang het duurt om zelf iets te bouwen in SL werd ontwijkend geantwoord: met hetgene ze nu al aan objecten hebben, kan iets nieuw binnen de 5 minuten gebouwd worden. Zo ongeveer klonk het antwoord, maar op de initiële kost werd niet ingegaan.

Vraag 3: How do students access SL?

Antwoord: via 1 link
Hiermee bedoelden ze een link die meteen naar hun eigen eiland gaat en niet via Orientation Island waar je normaal als gewone gebruiker binnenkomt.

Vraag 4: What do students do in SL?

Dit is natuurlijk een heel interessante vraag. Het antwoord kwam neer op:  meaningfull activities.
Ik heb nog genoteerd dat rollenspellen in SL beter werken dan in real life, omdat studenten minder geremd zouden zijn. Hier kan ik me wel iets bij voorstellen.

Vraag 5: How do we orient students and faculty to SL?

Antwoord: Studenten moeten een ‘bewijs van leven’ geven zodat de docent kan zien dat ze daadwerkelijk binnen zijn en hun weg vinden. Dit kunnen ze doen door een snapshot te nemen en dit in hun blog te posten.
Voor docenten is er een user group voorzien en helpt men elkaar.

Vraag 6: Do students and faculty like SL?

Antwoord: yes

Vraag 7: Does SL introduce students to pornography? In other words, is SL secure?

Antwoord: Hier werd gezegd dat studenten wel gesensibiliseerd worden voor eventuele gevaren, maar dat het uiteindelijk hun eigen verantwoordelijkheid is. Net zoals op de rest van internet kan je in SL allerlei dingen vinden. De verantwoordelijkheid van de instelling eindigt bij het eigen eiland op SL.

Vraag 8: How do I evaluate the impact of SL?

Antwoord: Hier werd een cirkel getoond: betrokkenheid van de studenten zorgt ervoor dat ze actief aanwezig zijn, daardoor wordt een learning community gevormd, dit leidt tot leren, en leren leidt tot voldoening wat vervolgens de betrokkenheid weer verhoogt.
Het evalueren gebeurt via maandelijkse rapporten, surveys op het einde van het semester, meetings met studenten en het verzoek aan studenten om feedback en opmerkingen te geven.
Verder maakt men ook gebruik van een tool die de activiteit binnen SL meet (vergelijkbaar met webstatistieken)

Vraag 9: What are some best practices in using SL?

Hier kwam een heel algemeen antwoord op met richtlijnen als

  • focus op je doelstelling
  • zorg voor een branding
  • be a resource for students and staff
  • hou regelmatige activiteiten om studenten aan te moedigen: student meetings, live webcasts, tutorial session
  • doe alleen in SL wat je met andere middelen niet of moeilijk zou kunnen doen
  • doe dingen consistent

Bij deze sessie ben ik op mijn honger blijven zitten. Ik heb geen concrete voorbeelden gezien. Het was me op het einde nog steeds niet duidelijk wat zij nu precies doen in SL. De zaal zat evenwel wel vol met mensen die voor het overgrote deel al SL inzetten in hun onderwijs, dus moet er toch wel toegevoegde waarde zijn…

15:50 Update Status: Friending gr8 Leaders, door Martyr-Wagner van University of Minnesota en Milford van Indiana University

Deze sessie kwam uit de reeks over leiderschap en management. Waar het hier dan om ging was de inzet van social media voor leiderschapsontwikkeling. Hoe kunnen sociale netwerken aangewend worden om samenwerking te bevorderen en om veranderingen door te voeren.

Social networking presents opportunities to enhance leadership and staff development. How do IT leaders harness social networking to meet institutional goals and complement traditional offerings? What future social networking trends will impact development? This session will explore how leaders can use social networking to enhance collaborations, manage change, and lead organizations.

Ze begonnen hun presentatie met de vaststelling dat 3 op de 4 US online volwassenen gebruik maken van social tools. Er werd kort een overzicht gegeven van de evolutie van het ontstaan van social media.

Ze willen de discussie voeren hoe social media gebruikt kunnen worden om leiderschap en personeelsontwikkeling te verbeteren, en hoe social media de bedrijfsdoelstelingen mee kunnen helpen bereiken.

leadership

Daarom willen ze kijken naar de trends, de uitdagingen en de opportuniteiten.

Voor trends verwezen ze naar een artikel op harvardbusiness.org

Er zijn wel nieuwe technologieën, maar nog steeds de oude uitdagingen, zoals het bewaren van de productiviteit, het probleem van stalking en het probleem van teveel delen.

Interessant waren de voorbeelden die gegeven werden van instellingen en bedrijven die social media inzetten om de betrokkenheid bij de organisatie te verhogen en voor ontwikkeling:

16:55 Blended and Online Learning, door Lynip van University of Montana en Shah-Nelson van SUNY College of Technology at Delhi.

Higher education is seeing exponential growth in the field of online and blended teaching and learning. Geared toward directors, coordinators, and/or administrators of online and blended learning programs, this discussion will provide a space for the exchange of ideas, tips, and information related to best practices and policies, quality control, staffing, and structure, as well as management of support services, faculty development, and learning management systems.

Deze sessie stond niet in de programmabrochure maar is achteraf nog toegevoegd. Gezien de omschrijving en gezien het feit dat wij betrokken zijn bij een project over blended learning waarbij het de bedoeling is te komen tot een aantal modellen voor implementatie ervan,  gericht naar het management, dacht ik dat dit wel een interessante sessie kon zijn. Het ging hier om een discussion session, dus heel wat interactie met het publiek. Dat publiek bestond uiteraard hoofdzakelijk uit Amerikanen, maar er waren ook mensen uit Canada, Zweden, Jamaica, en ja, ook nog een Belg, uit Luik.

Ik weet nog dat ik dit de meest interessante sessie van de dag vond. De volgende vraag werd gesteld: “What are the top three issues you are currently facing in administering online or blended programs?”  Antwoorden die hierop gegeven werden, zijn hier te vinden. Hieruit bleek dat vragen over personeelsbelasting, support en training, kwaliteit van de cursussen en meetinstrumenten hot items zijn.

Elementen die aangehaald werden in de discussie:

  • scheiding van inhoud en technologie (dit is een kwestie van bestaffing)
  • holistische aanpak
  • self assessment is belangrijk
  • student involvement in het design

Even kwam het op de definitie van blended learning. Een hele goeie vond ik: “A definition is not needed. All good learning is blended”.

Wat vooral interessant kan zijn, is het volgen van de constituent group over blended en online learning op de Educause website. Op deze site staan een aantal resources i.v.m. blended and online learning. Ook vind je er de link naar de wiki waarvan het de bedoeling is deze samen in te vullen.

Lost in Space: Finding Your Way Around Effective Learning Space Creation

Wat zeker op te volgen is, is een publicatie die nu ongeveer beschikbaar zou moeten komen, ‘From course redesign to assessment’.

Advertenties

2 Reacties

  1. Het fenomeen heeft me ook altijd wel geboeid. Ik zie daar gamers vlot mee overweg gaan. Ik heb dan ook een hypothese die stelt dat je lovers en haters hebt om met dit soort omgevingen aan het werk te gaan.In de OOF Informatiekunde is er onderzoek geweest naar de mening over sociale netwerken in het algemeen (SL is toch ook zo een gemeenschap, een Facebook-avant-la -lettre). Wat daar immens opviel is dat er een groep uitgesproken tegenstandfers zij en een groep uitgesproken voorstanders. Tja…

  2. Over sociale netwerken en bedrijven dit dat benutten. Een ideetje : in het studentenportaal een HUBlog starten onder de item “Studentenparticipatie”?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: