CONFERENTIE EDULEARN 09 Barcelona, 6-8 juli 2009

Algemeen

IMGP0050

Barcelona is uiteraard de place to be. De Catalanen weten dat. Ze doe ook hun best om de beste service te geven. Het eten was een overdaad aan lekkernijen. De formule van presentaties is echter weinig aantrekkelijk. Al de sprekers van de eerste dag vielen over hun woorden om toch zo snel mogelijk binnen de 12 minuten te blijven. De overige 3 minuten waren voor vragen. Enkele contacten tijdens de rondrit deelden dezelfde mening. Toch vonden ze het de moeite waard om volgend jaar terug te komen. Ik had soms ook moeite om bepaalde sprekers te begrijpen. Voor de” Latijns-sprekenden” is Engels blijkbaar een te hoge drempel om een professionele vlotte presentatie te geven. In totaal zijn er een 40-tal landen vertegenwoordigd, zijn er ca 500 aanwezigen (toch bij de start van de conferentie) en worden er gedurende 2 dagen van 9 tot 18u30 (-2u pauze) 44 sessies verzorgd met gemiddeld 6 sprekers. Duidelijk een overkill.

Geldverspilling? Toch niet helemaal. In Barcelona zie ik een presentatie van een collega van KUL over een kant-en-klare applicatie over metadatering. Soms is de weg lang, terwijl het doel naast je deur ligt. Nog één positief geluid. In tegenstelling tot het Yiha!-geluid van Educa Berlin, typisch voor digital natives, merkje hier toch wat meer zin voor realiteit.

Over doeners, evangelisten en denkers

IMGP0067

IMGP0071

Zo zie ik de sprekers en hun onderwerpen rond nieuwe technologie in het onderwijs ingedeeld :

Doeners vinden dat er genoeg is onderzocht en dat de noodzaak van nieuwe technologie bewezen is. Zij concentreren zich op de implementatie ervan. Als ze de directie op hun hand hebben geraken ze behoorlijk ver. Hun collega’s kunnen daarentegen behoorlijk geïrriteerd geraken door de werkdruk ten gevolgde van ingrijpende veranderingen.
Evangelisten bereiden het pad van de implementatie voor. Het gevaar is dat ze gefrustreerd geraken omdat ze in de woestijn blijven preken.
Denkers onderzoeken het nut van nieuwe technologie. Technologie vernieuwt steeds dus onderzoek zal noodzakelijk blijven. Het gevaar is dat ze qua gehoor niet verder geraken dan de evangelisten.

Je merkt dat de Angelsaksische landen met hun onderzoek en toepassingen duidelijk verder staan. Het gebruik van ICT in onderwijs op zichzelf wordt over het algemeen niet meer in vraag gesteld, wel de wijze waarop en de keuze van de juiste tools. Zo werd voor Adam Johnson van de Harvey Mudd College e.a. de opzet van een gemetadateerde toepassing voor samenwerking tussen verschillende universiteiten rond onderzoek én onderwijs op gebied van scheikunde een eigen applicatie ontwikkeld : VIPEr. Moodle was al de revue gepasseerd en daarvoor de zwak bevonden. (A. Johnson, The Virtual Inorganic Pedagogical Electronic Resource, Edulearn, 7 juli 2009).

Hetzelfde geldt voor Duitsland en Oostenrijk. In de lezing “QUALITY ASSURANCE AND MASS COURSES – BLENDED LEARNING IN PRACTICE” (A. Schmoelze, Edulearn, 7 juli 2009) werd het model van Figuur 1 voorgesteld en ook op grote schaal geïmplementeerd (Figuur 2) in de University of Vienna .

edu fig-1
Figuur 1

edu fig-2

Figuur 2

Microtraining as an effective way to support sustainability (Dr. Heide Lukosch e.a,Delft University of Technology, Netherlands , Edulearn, 7 juli 2009). Vooral het leren met nieuwe technologie van op de werkplek geeft positieve resultaten. Op het moment dat een vrachtwagenbestuurder een probleem tegenkomt kan hij via mobiele tools direct terecht op een een Moodle-site voor online collaboration, manuals, training-materiaal. Ook hier klonk de overtuiging dat de technologie er was en alleen hoeft geïmplementeerd te worden. Training is de sleutel : “To really make it work, it requires a change of behaviour. A sustainable training programm that can be used over years built on sound pedagogical theories”

Dan zijn er de hogescholen uit andere landen zoals België waar ICT in het Onderwijs stijgt in gebruik maar nog niet optimaal wordt benut. Ik verwijs naar Using competence profiles in E-Portfolio’s (Lucas Verhelst, Edulearn, 6 juli 2009) waar het didactisch gebruik van portfolio’s gelinked aan competentieprofielen alleen voor bepaalde opleidingen wordt toegepast.
Een ander voorbeeld komt van Universiteit van Murcia waar men Moodle bij wijze van experiment heeft gebruikt.

edu fig-3

Figuur 3

Onderzoek én onderzoek

IMGP0048

Op Edulearn09 werd echter hoofdzakelijk (toch in de sessie waar ik aanwezig was) gesproken in termen van onderzoek. Mijn gevoelens zijn gemengd. Veel van het onderzoek is volgens mij te zwak en beschouw ik als een soort van remix of resampling. Het gaat hier vooral dan over de zogenaamde pedagogische vernieuwingen.

Information and Communication Technologies (ICT) are present in the field of education, but their use does not turn this educational practice into an innovative activity. We should not confuse or identify technological innovation with educational innovation. In this case, we believe that the methodological changes derived from ICT promote a new culture of teaching and learning, provided they are guided by didactic considerations.New research is necessary on the use of ICT in specific educational contexts for the case of collaboration and collaborative learning in higher education (EXPERIENCE on network collaborative work in the ESAR project of international cooperation, M.D. Sanchez Gonzalez e.a, Edulearn, 7 juli 2009)

Dit komt me bekend voor en biedt weinig toegevoegde waarde. Een ander voorbeeld in “WEBCONFERENCING SYSTEMS IN TEACHING: ONE TOOL – MULTIPLE SCENARIOS” (I. Fischlmayr, R. Niederländer, U. Windischbauer, Edulearn, 6/7/2009) .

Men experimenteert met webconferencing en ontdekt dat in een leerproces dit zorgvuldig moet begeleid worden. Men experimenteerde voor dezelfde vakken met groepen die IRL vergaderden, via webconferencing (tool = WebEx) of een combinatie. Belangrijk bij webconferencing bleek de warming-up (gewoon worden aan het medium) en een duidelijke afbakening van onderwerpen (webconferencing met studenten voor professionele doeleinden verschilt van Skypen met “je vriendje”

Na een tijdje vind men de webcam storend bij het vergaderen. Men begint te letten op de stijl –Hoe kom ik er voor?” Men besloot dan na een tijdje de webcam af te zetten Ik vrees ervoor dat derelijke experimenten in de onderzoeksfase blijven steken als er geen concreet beleid rond implementatie volgt.

 Het onderzoek naar geschikte metadatering lijkt me wel de moeite waard.

 Het categoriseren van informatie is een ondankbare job. Alhoewel gebruikers de kans krijgen om bij hun artikel, blogbericht, video- of audiofragment, enz… de kans krijgen om metadata in te vullen doen ze het niet of doen ze het slordig. (Profile-based recommendation of and by domain experts, supporting Web 2.0 community paradigms , EDULEARN 2009, Gerald Eichler & Andreas Lommatzsch Deutsche Telekom Laboratories, Innovation Development & TU Berlin, DAI-Labor)

edu fig-4

Over een nieuwe technologie SMART SERVICES FOR CLASSROOM LEARNING,K. Scott, R. Benlamri,Lakehead University (CANADA), Edulearn 2009, 6 juli.
Het systeem werkt met een soort « bakens « of contactpunten die over de gehele campus of campussen kunnen geplaatst worden. De prijs van zo een infrarood ontvangertje is rond 1 USD. Op de “client-pc’” moet een kleine software geïnstalleerd worden met de ID-gegevens van de gebruiker. Dit maakt alle soorten data-uitwisseling mogelijk. Andere “devices” (zoals smartphone, een PC zonder die software,…) kunnen ook op één of andere manier connecteren met deze systemen. Dit systeem maakt dus mogelijk om zich gemakkelijk te identificeren in een bepaalde rol (student of gespreksleider).

 Interessante quote :

De eerste student die binnenkomt in een lokaal met dergelijke infra-rood zender en die connecteert kan zichzelf aanmelden als de gespreksleider.

 Meestal is het de prof die eerst binnenkomt in dergelijk lokaal en deze rol opneemt.

Over netwerking

IMGP0077

R&D heden kan alleen maar nieuwe technologie gebruiken om nieuwe technologie te maken. In zijn presentatie Innovation Process is facilitated in virtual environment of R&D teams geeft Mohammad Ali Shafia(PhD),Professor, Faculty of Industrial Engineering, Iran University of Science and Technology samenwerking via Web 2.0 enorm verrijkend werkt.

International collaboration in research and development (R&D) is becoming increasingly important in creating the knowledge that makes research and business more competitive.” (Shafia). MOBIBLOG: The European Weblog platform for Mobile Student (Miguel Gea, E-Learning Centre of University of Granada,Edulearn 6 juli 2009)

Een geslaagd netwerk van ERASMUs bloggers van 9 partners uit verschillende landen. Zie http://elearning.ugr.es/mobiwiki

ECTS!

Deze sessie van 6 juli toont duidelijk aan dat vele hogescholen nog bezig zijn met een inhaalbeweging. De weerstand is blijkbaar groot, maar men is bewust dat het proces niet omkeerbaar is. In Coordination of Teaching: an essential element for the implementation of ECTS (Rosario Mérida, Mª Elena Gómez & Julia Angulo ,Faculty of Education UCO-Spain, Edulearn , 6 juli 200) werden 8 ECTS-coördinatoren(1 per faculteit veronderstel ik) aangesteld voor de volgende functies :

edu fig-5

The end was near…

IMGP0084

De laatste spreekster heb ik beluisterd samen met 2 mensen uit Sheffield, een mevrouw van Pamplona (waar ze die dag naar aloude traditie weeral de stieren hebben losgelaten), een Zuidafrikaanse prof van Pretoria, de chairman van de universiteit van Quebec . Miss Keyhan, de spreekster uit Turkije was er met man en kind. Ze vroeg mij om samen met de Quebecse voorzitster en de familie de groepsfoto te vullen. Zij heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar verbanden tussen zelfbeeld van de student, afkomst enerzijds en faalangst anderzijds. Haar betoog was dat op basis van die studie de Turkse hogescholen meer moeten investeren in studentenbegeleiding. Vooral voor dit aspect dienen de begeleiders zelf over de nodige deskundigheid te beschikken. Ik denk dat we op de HUBrussel genoeg organen hebben en dat het bij ons meer de zaak is om de student wegwijs te maken in de wereld van ombudsdiensten, sociale diensten, e.d.
 IMGP0083

Van alle sessies zijn de papers beschikbaar op de site van Edulearn09. Het verslag van de organisatie :
http://www.iated.org/edulearn09

 

 

Lucas Verhelst,

8 juli 2009

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: