Mindmapping

Toch mooi hoe ook hier de woorden van Michaël Wesh levendig worden : “people don’t make the media, it is media that shapes people”
In de jaren 80 volgde ik als “toekomstig longlifelearner” een sessie bij een tip die verantwoordelijk was voor opleidingen in de Metaalsector (ik werkte vroeger in de nu zo geteisterde Opel fabrieken te Antwerpen). Zijn bijnaam was het “soepkieken”, maar dit terzijde. Hij gaf aan iedereen kleurkaartjes waar je een kort idee kon verwoorden. Vervolgens hing je dit aan een  soort viltbord naast een  kernidee of rond een aanverwant idee. Met een groepje van ongeveer 10 mensen was het bord al gauw gevuld met kleurrijke wolkjes van kaarten. Ondanks de bijnaam van de lesgever, toch een mooie ervaring, meen ik me te herinneren. Genoeg nostalgie en nu terzake!

Anno 2009 : het gonst in de gangen van mindmapping. Je kan geen vergaderlokaal binnenstappen of het onderwerp staat centraal op het scherm vooraan in plaats van gewoon bovenaan. Mindmappers zijn overtuigde denkers met twee hersenhelften. Hun hoofd draait in de richting van het uurwerk, dus niet slecht voor de nekspieren.

6 mei Anno 2009.  Plaats : het Leerhof in Parike (Brakel). Onderwerp : Mindmapping met Mindjet Manager 8.  
De cursus werd gegeven door een zeker mevrouw Lisa Lernhout (sic) en ze deed het zeer goed.

Wat ik geleerd heb :

  • Met de hulp van  technologie wordt  de mogelijkheid geboden individueel of in groep om snel en creatief ideeën te verwoorden. De werkwijze verklaart zichzelf.
  • De mogelijkheden om ideeën digitaal te delen buiten jezelf of de groep  mindmappers (van Mindmap naar Word, van Word naar Mindmap , naar PDF, naar Powerpoint, via een gratis mindmap-player). Je kan je mindmaps dus in verschillende vormen tonen of mailen. Een Connectversie werkt als een echte collaborative tool.
  • In onze Blended Learning vergeten we een belangrijke stap : hoe de lineaire lessen en hoofdstukken omzetten naar een interactief en vertakt leerproces waar leermomente na elkaar of simultaan worden getoond, individueel of samenwerkend, verwijzend naar blogs,wikis,discussiefora, chatsessies op a&fgesproken momenten…
  • De strategische functie (die in de opleiding wat te laat aan bod kwam) : mindmaps kunnen gefilterd worden op afspraken, prioriteiten en allerlei soorten codes. Ideaal dus om de uitvoer van werkplannen te volgen
  • tenslotte : met de juiste technologie komen goede ideeën toch tot bloei  en dit in een landelijke setting waar de soepkiekens op het hof lopen.

Lucas

3 Reacties

  1. Mindjet heeft ook een interessante blog- site over hun product: http://blog.mindjet.com/

    Mensen die geheel vrijblijvend zonder software- installtie een en ander willen uitproberen kunnen zich gratis een account aanmeten bij een andere producent van mindmapping- software op http://www.mindmeister.com/

  2. Ik gebruik sinds vorig jaar het systeem van mindmapping voor heel verschillende toepassingen : voorbereiding van vergaderingen (privé en op het werk), verslagnemen bij vergaderingen, voorbereiden van mijn lessen, samenvatten van literatuur en studiedagen, to-do-lists voor mezelf, …. zowel in digitale vorm als op papier (maar die zet ik dan later toch op de computer). Ik gebruik momenteel nog de gratis download-versie, maar experimenteerde al met Mindmanager 8. De omzetting naar PPT en Word vraagt nog veel bewerking achteraf, maar het doorsturen van een mindmap in pdf-versie geeft anderen meteen al een mooi overzicht over de informatie.
    Op korte tijd werd ik een fervente mindmapper en ook in de ppt’s die ik in mijn lessen of op vergaderingen gebruik, voer ik ze vaak in (helaas handmatig via print screen en paste). Wie weet hoe ik dit laatste digitaal kan, zou me een grote dienst bewijzen.
    De toeschouwers vinden het in elk geval ook een duidelijke presentatievorm. En deze visuele werkwijze die me verlost van het keurslijf van het lineair denken maar net het creatieve denken en het verbanden leggen stimuleert, sluit mooi aan bij mijn adhd-brein
    ;-). Oef!

  3. Mindmapping is effectief een efficiënte tool om onderwerpen van allerlei oorsprong beter te orderen in een heldere structuur…

Geef een reactie

