En wat nà EDUCA BERLIN 2008?

Verder verslag van  bijgewoonde sessies

Plenary session, December 4,2008-12-06 :

Michael Wesch, Assistant Professor of Social Anthropology at Kansas State University, US (10m.02s) shares his insights and thoughts on the future of education, particularly focussing on a global perspective.

Zijn verhaal begin in Nieuwe Guinea. In Wesh zijn uiteenzetting  zie ik zeker filosofische stof voor het project Informatiekunde. Hij beschrijft het geschreven woord als een nieuw medium in een stammenmaatschappij van Nieuw Guinea. Het leven van de mensen verandert drastisch met nummers op huizen, naamgeving en wetten. Al dat is geschreven materiaal op vellen papier. De eigen identiteit, de omgang met anderen wordt volgens andere regels vastgelegd. Media bepalen onze identiteit.

“we shape our tools and afterwards our tools shape us”

 Dan gaat hij terug naar zijn klasje van 200 studenten. De bevindingen over media daar zijn vooral bevindingen die worden toegeschreven aan de Y-generatie. Zoalng leren geen fun is blijven de fundamentele vragen van de studenten :

 “hoeveel papers moeten we dit jaar maken?”
“hoeveel bladzijden moet deze paper bevatten?”
“telt dit voor punten?”

 Er is een verschuiving van informatie verwerven naar :

  • Informatie delen
  • Discussiëren
  • Informatie creëren

De huidige aandachtspunten voor onderwijs zijn :

  • Hoe creëren we die info
  • Hoe creëren we zinvolle connecties?

 Leraren die met deze vragen bezig zijn,  begeven zich in de juiste richting naar meer engagement en enthousiasme van de studenten

 Ze geraken er niet toe om 8 boeken te lezen maar ze consulteren per jaar wel 2300 webpages en 1200 facebookprofielen.

 Plenary session, December 4 ,2008-12-06Session “Do contents depositories work”?

 Boltz vestigt de aandacht op 5 concepten die te maken hebben met de visie van de Y-student :

 

1. Serious play

Het klaslokaal moet een Paradise of Work zijn. Een verzamelplaats waar leerlingen plezier beleven aan leren. Software tools zijn software toys.

2.Self design

“Brand yourself”, “Broadcast yourself””, “create an interesting self instead of discovering self”. Deze generatie reflecteert niet over het zelf maar over de creatie van een zelf

 3. Identity management

Met de vorige items in gedachte ontstaat “identity management”. Aanwezig zijn in allerlei soorten databases. Het achterlaten van sporen of “data tracks” (facebook, flickr,…)

19de eeuw : economy of money
20ste eeuw : economy of attention, time management (lees efficiency)
21ste eeuw : economy of identity. Jezelf verkopen, je reputatie aanwenden, deel uitmaken van een social/mass  referentiekader

4. Attention management

Is het managen van informatie. Hoe gaan we om met de “every day info overload”.

“Information is the ennemy of intelligence”. Information is niet gelijk aan kennis. Kennis is in die geval de juiste oriëntatiemethoden vinden in de massa informatie. There is a need for “billdung” (not translatable, he said)

5. Linking value

Wat is de betekening van de nieuw relaties?  Mass-relaties zijn zwakke relaties gebaseerd op massa’s informatie. Hoe zwakker de relatie hoe meer info er nodig is om die relatie te onderhouden (denk aan het voorbeeld van facebooks met 1200 profielen). Hoe sterker de relatie (zoals gezinsrelaties) hoe minder woorden. (hier het voorbeeld dat geliefden weinig met elkaar spreken, weinig info uitwisselen en als het dan spreken is is dan is het meer “mambling”, een onverstaanbare taal voor buitenstaander

 Tip : surf eens naar www.infowijzer.be (materiaal voor studenten en docenten) waarin onder andere informatie rond beschermen van identiteit beschikbaar is.

 

 De reden van deze sessiekeuze is de zoektocht naar bestaande content, meer dan het zoeken naar tools.

De verschilende sprekers beschrijven hun ervaringen met herbruikbare leermaterialen (reusable content)

 De Ecole Nationale Vétérinaire de Lyon maakt gebruik van repositories. Op die manier kunnen zij via verschillende LMS’s bestanden uitwisselen.

 Ik stelde me daarbij de vraag over de geslotenheid van een BB-systeem, alleen bestemd voor BB-gebruikers dus. Ik citeer een paragraaf vanuit een Google-search :

http://www.surfspace.nl/nl/Recensie/Pages/VergelijkingvanhetBlackboardContentSystemenHarvestRoadHive.aspx)

Samengevat: als je als instelling een instellingsbreed repository zoekt waarmee je op geavanceerde wijze leermaterialen kunt uitwisselen met andere instellingen, waarmee je tevens verbindingen kunt leggen met allerlei soorten contentdatabases (bibliotheken, externe contentleveranciers) en met allerlei soorten publicatie-applicaties, dan moet je Hive nemen. Als je als instelling op zoek bent naar een intern instrument voor gebruiksvriendelijk beheer van onderwijscontent, dan komt Blackboard CS in beeld – zeker als je daarbij bedenkt dat het Blackboard CS tevens beschikt over een portfolio systeem en een virtual disk”. Recensent : Jan Jüngen (Erasmus Universiteit Rotterdam)

De keuze van HIVE is volgens Amiel Kaplan voordehandliggend : de mogelijkheid van uitwisseling tussen verschillende instellingen met hun verschillende leerplatformen.

Zij maken gebruik van de OKI-technology (http://okicommunity.mit.edu/staticpages/index.php?page=OverOKI)

(http://www.okiproject.org/view/html/site/oki/node/382)

 

Professor Yoav Yair is directeur van het Center for Technology in Distance Education in the Open University of Israel. Zij besloten om alle publicaties volledig gratis op de markt te gooien. De publicaties zijn vertaald vanuit het Hebreeuws, in het Arabisch en Russisch.

( http://www-e.openu.ac.il/catalog/). Er zijn geen plannen voor andere talen (sic)

70 staffleden van de OU of Israël ontwerpen en begeleiden studiemateriaal voor 45.000 studenten.

 Session “Computer games and learning tools”

 Adrian Hall’s vertrekpunt is de moeilijkheid om Britse kinderen (lager onderwijs) vertrouwd te maken met andere talen. De enige manier om hen te motiveren is spelenderwijze. Hij onderzocht en gebruikte verschillende commerciële spelsoftware.

Hij demonstreerde is BUZZ, een PSP-software,  met een vragenbank van 5000 vragen.

Een voorbeeld van het systeem :

http://www.gamespot.com/psp/puzzle/buzz/video/6191211/buzz-quiz-master-gameplay-movie-1?tag=videos;sd;1

 Probleem is dat Sony moeilijk te overtuigen zijn om educatieve spelsoftware te produceren, omdat de markt niet interessant genoeg is.

Nintendo met Nintendo DS produceert meer titels.

Een greep uit de cataloog :

http://www.simplygames.com/Games/DS/Educational/

 

 Marc Coleman is consultant bij QinetiQ en dit mbt cybergaming in het militaire domein.

De redenen om simulatiesoftware te gebruiken als voorbereiding op militaire operaties hebben vooral te maken met kostenbesparing (huizen opblazen in realiteit is qua training nogal en dure zaak…).

Hij gaf voorbeelden van simulaties over ontruiming van gesloten ruimtes en begeleiden van convooien in vijandelijk gebied. Vooral teamwerk, reflecties, nemen van de juiste beslissingen maken van bepaalde games meer dan shoot’m up stuff.

Hun interesse richt zich naar de ontwikkeling van spelsoftware met mogelijkheden van added value (bvb. een oneindig aantal mogelijkheden om zelf parameters in te stellen zodanig dat de situaties zich telkens op een ander manier aanbieden)

http://www.qinetiq.com/home/defence/defence_solutions/command_and_control/cyber_testing.html

 Knowledge exchange sessions :  The teacher as ICT coach

Mijn keuze voor deze sessie (er waren 10 verschillende thema’s) vertrekt vooral vanuit de de  vraag/bezorgdheid :  hoe kunnen we onze docenten zo optimaal mogelijk coachen in nieuwe leermethoden?

Herman Schimmel introduceerde deze rondetafelsessie aan de 3 andere deelnemers. Hij is een Nederlandse Ph.D student verbonden aan de Universiteit van Sheffield die een onderzoek leidt naar de impact van ICT-coaches op het ICTO- gebruik van docenten.

Deze coaches kregen opleiding in gebruik van leerplatformen en nieuwe leermethoden en zouden instaan voor de support van ICTO in hun opleidingen.

Volgende ervaringen kwamen aan bod :

  • De opzet is blijkbaar niet zo geslaagd omdat er geen duidelijke taakomschrijving was voor deze coaches
  • Er was weinig engagement van de directie. De vrijstelling voor deze taken was minimaal (Nederland)
  • De coaches kregen weinig ingang bij de diverse opleidingen
  • Leerplatformen werden hoofdzakelijk gebruikt als opslagplaats voor office dokumenten en niet gebruikt als echte E-Learning (Zweden, Spanje, België)
  • Beste is bij het begin weinig engagement van het management te vragen en bescheiden te starten met Blended Learning. Daar een succes van te maken, de evaluatie te presenteren aan het management en dan meer middelen en tijd trachten vrij te maken… (België)

 Goed om het eens van anderen te horen en te weten dat zelfs in een land als Zweden traditionele modellen evenveel weerstand bieden als bij ons

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: