ICT-studiedag (2/10/2008) : aanmaak en uitwisseling van digitale leermiddelen

Plenumsessie voormiddag

Op zijn vraag wie er allemaal e-mail gebruikt rezen alle handen enthousiast de hoogte in.
Het enthousiasme werd gelijk de grond ingedrukt met zijn uitspraak “E-mail is for old people“, voor de bomma’s en de bompa’s dus….

Ander opmerkelijk citaat (wat dacht je anders te verwachten) : “Fish didn’t invent water“.
Een doordenkertje : de competenties die aanleren zijn geschikt voor de jobs van de toekomst die we nu niet kennen en die dus nog moeten uitgevonden worden.

De overheid moet netwerken ondersteunen, afspraken afdwingen en standaarden bewaken.
Hiermee verwijst hij naar onder andere het Pubelo project.

Geert Joris van www.boek.be vertegenwoordigt het standpunt van de uitgevers.

Opmerkelijk is zijn verhaal is dat de uitgeverijen niet dezelfde fout willen doen van de muziekuitgevers die vooral repressief reageerden op de piraterij.

Twee begrippen zijn het opzoeken waard :

  • DRM (Digital Right Management), de klassieke auteursbescherming en de juridische gevolgen.
  • DRO (Digitala Object Identification). Elke object heeft een unieke “gebrande” code. (bvb. een foto van het internet heeft een objectcode die kan achterhaald worden)

Dgitaal portaal via een samenwerking van scholen en uitgevers (single sign-on) studiemateriaal aangeboden via internet : http://knooppunt.net.

 Hans De Four (Klascement) presenteert de website met massa’s bijdragen van docenten.

10% producenten en 90% afnemers lijkt een wanverhouding maar is volgens outsiders een prachtig resultaat.

De woorden van Hans gingen enigszins verloren in de pracht van het aanbod met een uitnodigende interface. Zeker de moeite waard om eens te gaan kijken.

Bedenking : die dingen zullen wel aanbod komen in onze lerarenopleiding. Worden ze echter aangeleverd binnen een vak Informatiekunde dat de nieuwigheden en de mogelijkheden beschrijft en door de docent-techneut of…of werken onze docenten er effectief mee?

Mooi is ook het puntensysteem : elk nieuw lid krijgt 1000 punten. Voor elke zuivere raadpleging gaan er punten af, voor elke score en commentaar op een item komen er een paar punten bij, voor een eigen bijdrage komen er heel wat punten bij. Zo belandt de actieve leraar/docent met naam en bijbehorend profiel in een Toplijst.

Nog enkele termen :

  • Trefwoordenwolk : hoe meer bepaalde begrippen als metadata voorkomen hoe vetter/groter die begrippen worden getoond in een “wolk”
  • Serendipity : dingen die je vindt zonder dat je ze zocht en die dan nog interessant vindt ook.

Surf eens naar www.klascement.net en kijk eens naar de adresbalk. Kan het nog duidelijker?

Al het materiaal van BIS Vlaanderen komt er binnenkort ook op

Fernand Mesdom van de HUBRUSSEL gaf een wervelende presentatie over educatieve sites die bruikbaar zijn in het onderwijs.

In plaats van je zot te googlen en ondanks alle serendipity toch nergens terecht te komen kan je volgens de eindtermen van ICT gericht gaan zoeken naar sites. Het document “Eindtermen ICT ; een boeiende collectie internetadressen om je op weg te helpen” zal te beschikking liggen op de ICTO desk.

Een greep uit het gamma :

DIVA stelde de Toll (Technologie-ondersteund Levenslang Leren)- starterscursus, tollshop en toll.net voor.

Bart Boelen (diva vzw) stelde Toll-net voor in de plenaire sessie en gaf aan hoe initiatieven zoals de Toll-shops, de Toll-cursus en deze website lesgevers vooruit kunnen helpen. In de presentatie lieten we ook enkele leden van onze werkgroep e-content delen aan het woord (Uit : http://www.toll-net.be/over-tollnet/toll-net-op-studiedag-digitale-leermiddelen-02102008)

In een gesprek achteraf met Steven De Pauw stelde ik voor om in de sessie “Samenwerkingsvormen om tot curusmateriaal te komen” een 20tal minuten voor zijn rekening te nemen.

Parallelsessie 1 namiddag

Vergelijking van een aantal softwarepaketten:

Juridische aspecten

Een toelichting over auteursrechten van E-studiemateriaal.
Ik onthoud hier :

  • Alle werk met een persoonlijke stempel is auteursrechtelijk beschermd
  • Het principe is dat altijd toelating moet gevraagd worden behoudens een aantal uitzonderingen. (zie volgende punten-niet volledig!)
  • Kern is dat in alle uitzonderingen er “geen afbraak mag gedaan worden aan de exploitatie van het werk”
  • Van boeken en partituren alleen korte fragmenten (enkele bladzijden)
  • E-learning content van anderen is alleen aan te bieden binnen een gesloten netwerk (maar ook weer “er “geen afbraak mag gedaan worden aan de exploitatie van het werk”)
  • Prints van internetschermen zijn altijd toegelaten

Gratis herbruikbaar materiaal

Pascal Craeye van Klascement demonstreerde een aantal websites :

Mooie tip voor een betere resolutie van YouTube filmpjes :
Voeg achter het adres : &fmt=18 en je krijgt een betere resolutie te zien.

Advertenties

2 Reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: