Massive Open Online Course

Van bij de aankondiging ervan lang voor de vakantie had ik me ervoor geregistreerd, de open online cursus “Connectivism and connective knowledge” van George Siemens and Stephen Downes. Beide heren wonen en werken in Canada en zijn welbekend om hun werk op het gebied van online leren. Siemens wordt geassocieerd met de leertheorie van het connectivisme die hij uiteenzet in een welbekend artikel Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Dat connectivisme wordt tegenwoordig al gewoon aan het lijstje van bekende leertheorieën toegevoegd: behaviourisme, cognitivisme, constructivisme. Downes heeft evenwel zeker ook een grote bijdrage geleverd aan deze theorie.

Op de wiki van de cursus staat volgende omschrijving:

Connectivism and Connective Knowledge is a twelve week course that will explore the concepts of connectivism and connective knowledge and explore their application as a framework for theories of teaching and learning. It will outline a connectivist understanding of educational systems of the future. This course will help participants make sense of the transformative impact of technology in teaching and learning over the last decade. The voices calling for reform do so from many perspectives, with some suggesting ‘new learners’ require different learning models, others suggesting reform is needed due to globalization and increased competition, and still others suggesting technology is the salvation for the shortfalls evident in the system today. While each of these views tell us about the need for change, they overlook the primary reasons why change is required.

Het bijzondere is dat iedere geïnteresseerde zich vrij kan inschrijven in deze cursus. De belangstelling is enorm. Op dit ogenblik zijn er meer dan 1600 deelnemers van over de hele wereld geregistreerd. Vandaar dat men dit een Massive Open Online Course is gaan noemen. Iemand had het idee om elke deelnemer zich te laten lokaliseren op een Google Map. Het levert een mooi plaatje op.

De cursus gaat pas echt van start maandag, maar er waren al wat pre-cursus actviteiten de voorbije week. Overal voel je de opwinding die dit gebeuren toch wel veroorzaakt bij iedereen die er met interesse en vol verwachting naar uitkijkt.

Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk zal uitpakken. Begin maar eens aan een online collaboratieve cursus met meer dan 1600 deelnemers! Want laat het duidelijk zijn, het gaat niet om eenrichtingsverkeer van informatieaanbod van de twee begeleiders van deze cursus naar een passieve massa van deelnemers, nee bedoeling is dat deelnemers actief meewerken en samenwerken. Hoe dat allemaal moet gestroomlijnd worden is voor mij op dit moment nog een grote vraag, maar ik kijk er dus met grote interesse naar uit.

De tools die door de deelnemers zullen gebruikt worden:

Technologies Used: Through out this “course” participants will use a variety of technologies. For example, participants will use blogs, Second Life, Page Flakes, attend UStream sessions, attend Elluminate sessions, participate in discussions in Moodle forums, and so on. Additional technologies will be introduced as is required to attend to concerns or opportunities arising over the next 12 weeks.

M.a.w. van zowat alle nieuwe tools en technologieën die recent op het web beschikbaar zijn gekomen, zal gebruikt gemaakt worden. Dat op zich leert alvast iets over de competenties die men van lerenden van vandaag verwacht: vlot kunnen omspringen met alle nieuwigheden op het web en deze effectief kunnen gebruiken bij het eigen leerproces en in communicatie met andere lerenden.

Ik citeer even de doelstellingen die G. Siemens formuleert op de blog van de cursus (die meteen ook zal dienst doen als hub – what’s in a name – vanwaaruit alle, diverse, cursuscomponenten te benaderen zullen zijn):

We’re hoping that this course will serve at least three purposes:

1. To address the questions about value points in education and the role of learners and faculty in large scale open courses
2. To model alternatives to existing course design and delivery models. These alternatives are defined by openness, innovation, active participation, connectedness, and learner autonomy.
3. To expound connectivism as a learning theory and provide a forum for critical thought, debate, and consideration of future steps in research and implementation.

Hopelijk vind ik de tijd om dit gebeuren voldoende op te volgen en er iets van te leren.

Advertenties

Eén reactie

  1. […] Connective Knowledge’ en was opgezet door Downes en Siemens. Hierover heb ik in die tijd nog geblogd.De cursustag was toen #CCK08. Op dit ogenblik is #CCK11 aan de gang en de tussentijd zijn er ook […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: