Studievoormiddag authoring software

update 6/6/08: de presentaties kunnen hier opnieuw bekeken worden! 

Vandaag vond er binnen de associatie K.U.Leuven een studievoormiddag plaats omtrent authoring software. Het ging om een initiatief van de associatiewerkgroep ‘Onderwijskundige aspecten van digitaal leren’ en het seminarie kon via videoconferencing op 7 locaties worden gevolgd. De sprekers waren verspreid over 3 locaties.

Bedoeling was om docenten/gebruikers een aantal tools of applicaties te laten voorstellen die zij zelf gebruiken om digitaal leermateriaal aan te maken. Het werd een mooie kans om ervaringen die binnen de associatie met deze producten werden opgedaan, uit te wisselen en op die manier van elkaar te leren.

Het programma:

 De producten die aan bod kwamen waren:

  • Articulate Presenter en Articulate Quizmaker
  • Dreamweaver
  • Lectora
  • eXe Learning
  • Camtasia en Morae
  • Adobe Captivate
  • Edumatic

Voor wie betrokken is bij digitaal leren en het ontwikkelen van digitaal studiemateriaal, was dit ontegensprekelijk een interessante voormiddag. Je krijgt immers in een minimum aan tijd een overzicht van de mogelijkheden, de plus- en de minpunten van verschillende tools. De connectie met de eigen behoeften is dan snel gemaakt.

Ik onthoud dat alle besproken producten (met uitzondering van Dreamweaver uiteraard) door een doorsnee docent (dus geen informatica-expert) zeer gemakkelijk en snel aan te leren zijn. Dat is natuurlijk een belangrijk element.

Articulate Presenter  is in feite een plug-in voor Powerpoint waarmee je van je presentaties een Flash-filmpje kan maken. Het product is SCORM compatible zodat het gemakkelijk in een digitale leeromgeving zoals Toledo kan ingebracht worden. Met Articulate Quizmaker kunnen dan weer oefeningen worden aangemaakt.

De presentatie van Maarten Cannaerts was, zoals steeds, flitsend en begeesterend. Komende uit een ingenieursopleiding zal het niet verbazen dat voor Maarten de beschikbaarheid van een formule-editor belangrijk is. Net dit zou een tekortkoming van Lectora zijn. eXe daarentegen zou een zeer goede formule-editor hebben en laat ook toe om Java-applets toe te voegen.
Dat Dreamweaver zeer uitgebreide en geavanceerde mogelijkheden heeft, hoeft geen betoog, maar het is duidelijk dat dit niet direct een tool is voor een doorsnee-docent.

Onze collega van Taal & Letteren, Mariet Raedts toonde hoe zij Camtasia en Morae gebruikt voor haar schrijfonderwijs. Camtasia maakt een filmpje van al wat je doet op een pc-scherm. Je kan ook slechts een deel van het scherm opnemen. Morae doet hetzelfde maar is geavanceerder en wordt bijvoorbeeld gebruikt om de gebruiksvriendelijkheid van websites te meten. Het product genereert heel wat statistische informatie daarover. Interessant was om te vernemen hoe Mariet deze twee producten gebruikt in haar doctoraatsonderzoek. Dit was meteen een heel andere invalshoek dan de puur didactische.
Van Camtasia onthouden we dat het nogal grote bestanden genereert in vergelijking met andere tools en vooral dat je er geen interactiviteit met de eindgebruiker zou kunnen inbouwen.

Dat laatste is iets wat wél mogelijk is met Adobe Captivate, die dan weer niet het continuous recording heeft van Camtasia.

Edumatic tenslotte is de opvolger van Idiomatic dat door een aatal collega’s zeker gekend is. Een tool om online oefeningen aan te maken. 23 vraagtypes zijn voorhanden. Zeer geschikt voor het taalonderwijs. het voorziet trouwens in een multiple language support. Met dit product werden door de spreekster taaltesten aangemaakt voor Selor, het selectiebureau van de overheid.

SCORM was de term die in bijna alle bijdragen terug opdook, want inderdaad, men wil e-content ontwikkelen die platformonafhankelijk is en in verschillende leeromgevingen kan geïntegreerd worden. Toch wringt daar dikwijls nog het schoentje als ik de sprekers goed beluisterd heb. SCORM mag dan een standaard zijn, de interactie met de digitale leeromgeving laat soms toch te wensen over. Juist dat aspect is toch wel belangrijk. Als we toetsmateriaal dat aangemaakt is buiten de leeromgeving integreren in de leeromgeving, dan willen we wel dat de resultaten ervan – en zo mogelijk nog meer gegevens – terechtkomen in het gradebook van Toledo bijvoorbeeld.

Tijdens een workshop over Lectora een tijdje geleden, werd deze problematiek ook al aangekaart. Daar werd evenwel gezegd dat Lectora op dit moment op het vlak van SCORM compatibiliteit met Toledo het hoogst scoort. Op deze studiedag was dus een ander geluid te horen. Misschien dat het met versies te maken heeft, want een gelijkaardige opmerking werd ook gemaakt over Adobe Captivate.

Ten slotte onthouden we dat van alle besproken tools alleen eXe een gratis open source tool is, die bovendien zeer krachtig is. Over de mate waarin een SCORM-pakket dat hiermee aangemaakt wordt, interageert met de leeromgeving werd evenwel niets gezegd.

 

Advertenties

2 Reacties

  1. Binnen het OOF-project Informatievaardigheden hebben wij ook gebruik gemaakt van SCORM voor het ontwikkelen van zelfstudiepakketten rond informatievaardigheden ten behoeve van de studenten. Hier wordt kritiek geuit op het feit dat SCORM te weinig interactie toelaat met de digitale leeromgeving; dat is misschien waar voor wat de relatie met het gradebook betreft, maar de software heeft toch ook tal van andere mogelijkheden die de compatibiliteit met Toledo helemaal niet in de weg staan. SCORM werkt goed binnen een Toledo-omgeving. De resultaten van dit OOF-project kan je trouwens bekijken in de Toledo-community ‘Instrumenten voor informatievaardigheden’. De bibliotheek van VLEKHO (HUB campus Koningsstraat) samen met de departementen Handelswetenschapen en Toegepaste Taalkunde werkten in het kader van de Associatie KULeuven ook mee aan dit project.

  2. Hey Godwin, bedankt voor je reactie!
    De kritiek gaat inderdaad uitsluitend over het uitwisselen van gegevens tussen een SCORM-pakket en het gradebook in Toledo, dus alleen over het testmateriaal.
    Met het integreren van studiemateriaal in de vorm van een SCORM-pakket in Toledo is er geen enkel probleem.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: