BBWorld Europe ’08: de parallelsessies, vervolg

14/5 Diaries and Decisions: Placing the Student Voice at the Heart of the Development Agenda (L. Thorpe, H. Lyons, Sheffield Hallam University)

In deze presentatie werd een onderzoek voorgesteld naar de ervaringen van studenten met e-learning. Het ging om een kwalitatieve studie bestaande uit drie componenten: semi-gestructureerde interviews en observaties, dagboeken die studenten bijhielden waarin ze reflecteerden op hun leren en een vragenlijst waarin gepeild werd naar de verwachtingen van de studenten wat betreft e-learning. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt bij beleidsbeslissingen en hebben ook een impact op de praktijk van de docenten.

Wat er bijvoorbeeld uit naar voor komt, is wat studenten zelf die dingen vinden die maken dat een cursus in Blackboard een goede cursus is. Dan krijgen we het volgende lijstje:
• Heel veel bronmateriaal (resources)
• Regelmatig updaten
• Powerpoints van een les vóór de les beschikbaar stellen
• Links naar externe websites
• Wiki-gebaseerd groepswerk
• Online kunnen indienen van opdrachten
• Online feedback
• Zelftesten om de eigen vooruitgang in de studie te kunnen meten

Persoonlijk vind ik dit een boeiend lijstje… Vergeet niet, dit komt vanuit studenten, niet vanuit docenten! De studenten uit het onderzoek kunnen zich trouwens geen leren meer voorstellen zonder technologie. Mijn buurvrouw tijdens deze sessie maakte me erop attent dat er zo ook een lijstje bestaat over ‘Things NOT to do with Blackboard’. Daar moet ik nog eens naar op zoek gaan.

Op het vlak van assessment wensen studenten online formatieve toetsen en wensen ze hun scores en feedback erop online te kunnen raadplegen.

In de marge van mijn nota’s van deze sessie zie ik staan: “interessant onderzoek, ook doen aan de HUB na 1 jaar”.

 

14/5 CAMILLE (Cultural Awareness Modules to Impove the Language Learning Experience): Enabling Autonomous Culture Acquisition within Language Learning (E. Polisca, S. Anderson, University of Manchester)

Het was de enige presentatie op het programma die gerelateerd was aan taalonderwijs (naast een sessie over een Turkse spellingchecker en tekstanalyse building block). Aangezien ik toch wat verplicht ben aan mijn collega’s van Taal & Letteren, koos ik dus deze sessie uit. En het was een goeie keuze! Van alle bijgewoonde sessies was deze voor mij het meest indrukwekkend.

In talenstudies leert men niet alleen taal, maar ook cultuur. ‘Raising cultural awareness is the hidden curriculum of foreign language teaching” aldus Calvert. Studenten van Manchester kloegen dat het gebrek aan culturele achtergrond maakte dat ze onvoldoende voorbereid waren op hun ‘year abroad experience’. Het CAMILLE-project moest daar verandering in brengen.

Het project werd uitgewerkt voor Italiaans en beoogde o.a. de volgende doelstellingen:
• Leren over cultuur zonder het te weten
• Leren over Italiaanse cultuur op een ontspannen manier in een virtuele leeromgeving
• Verder ontwikkelen van taal-vaardigheden
• Autonomie ontwikkelen in het leren van taal (bewerkstelligen dat studenten zelf op zoek gaan om meer te weten)

CAMILLE bestaat uit een aantal interactieve modules elk gebaseerd op één aspect van de Italiaanse cultuur, en dit op twee niveaus (intermediate en advanced) uitgewerkt. Een module omvat de integratie van rijk multimediamateriaal: video clips, geluidsfragmenten, afbeeldingen, externe links… Studenten leren ook door het maken van oefeningen waarvan de oplossingen aan het einde van elke module worden aangeboden.

Het was een zeer levendige en boeiende uiteenzetting door een Italiaanse docente van Manchester. Nadien volgde een meer technische uiteenzetting door Sally Anderson die het project langs de technische zijde belichtte. Voor mij dus zeer zeker interessant. Inmiddels voer ik een mailuitwisseling met beide dames en hoop binnenkort over een login te beschikken op hun Blackboardserver zodat ik mijn taalcollega’s CAMILLE live kan tonen. Wie weet kan hier nog enige vorm van samenwerking met de universiteit van Manchester uit groeien.

 

14/5 Blackboard: Enabler of the XXI Century Campus (Filipe Rocha, University of Minho)

Deze aimabele Portugees bracht het verhaal van de invoering van Blackboard aan de universiteit van Minho. Over het keuzeproces, de implementatie, de acceptatie… Kortom een verhaal dat voor iedereen die betrokken is geweest bij de invoering van een digitaal leerplatform zeer herkenbaar is.

Interessant was dat de universiteit van Minho een Portugees language pack ontwikkeld heeft voor Blackboard, omdat Engels als omgevingstaal niet aanvaard zou zijn geworden.

Verder aan te stippen, is dat men hier een toepassing als het ‘course dossier’, volgens mij onze ECTS-fiches, aagegrepen heeft om de digitale leeromgeving ingang te doen vinden. Docenten waren verplicht het ‘course dossier’ in te vullen en moesten dus wel naar hun cursus op Blackboard gaan.

 

14/5 Chiel and Lizzy Communicate and Learn Using Blackboard Software (G. Roelen, K. Winters, ROC Midden Nederland)

En ten slotte, de Nederlanders…
Geen universiteit of hogeschool deze keer, maar hoger middelbaar beroepsonderwijs.
Karin Winters is een edublogger wiens blog ik toch al een tijdje volg. Altijd bijzonder iemand die je al enige tijd virtueel ‘kent’ ineens in levende lijve te zien.

Het werd een onderhoudende presentatie over hoe Blackboard aan hun school (let op het gaat om een andere schaalgrootte dan bij ons, 26500 leerlingen) geïmplementeerd is en hoe zij Blackboard gebruiken om het competentiegebaseerd onderwijs te ondersteunen. Ze gaven een beeld van de verschillende portalen die ze gebruiken al naargelang de gebruikers en de doelstelling. Er wordt dan ook veel meer in aangeboden dan alleen maar cursussen.

Via twee nepstudenten uit twee totaal verschillende opleidingen werd een beeld gebracht van hoe Blackboard deel uitmaakt van hun schoolleven. Voor beide eindigt het verhaal bij de voorstelling van hun portfolio.

 

Advertenties

Eén reactie

  1. Wel een heel late reactie maar beter laat dan nooit, leuk om een verslagje te lezen van onze presentatie…..leuke foto ook!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: