Gebruikersdag N@tschool 22-04-2008

Op het einde van deze gebruikersdag kreeg ik in ruil voor mijn batch en het ingeleverde evaluatieformulier een Murray Internet Phone. Mijn evalautie was uiterst positief. Zelfs de karnemelk smaakte me.

Voor een volledig overzicht verwijs ik naar de site zelf.

Plenaire sessie met Anton Neggers

Via een SMS kon je tijdens de sessie op vragen, geprojecteerd op groot scherm, antwoorden. Welk percentage van de aanwezigen zegt dat

a) door gebruik ICT de rol van de docent in de toekomst uitgespeeld?

b) dat er een dringende noodzaak is aan transformatie?

c) dat het nog langer dan 30 jaar zal duren om van een totaal onherkenbare campus spreken

Raad eens? Ik geef jullie later de antwoorden.

Vooral de implementatie van nieuwe technologie volgens de theorie van Kotter over Implemting changes leken me interessant. Hier een aantal notities :

Urgentiebesef : begrip voor de nieuwe student.

(pizza-etend, GSM’nd, SMS’nd, N@tschool gebruikend, TV op de achtergrond = multi-tasker, verwerker van discontinue info, zoekvaardig…). Als we dat niet inzien gaan we studenten verliezen aan die hogescholen die daar wel op inspelen. Technologie behoort tot de leefwereld van de student. : in elke fase van het overleg blijvende communicatie tussen directie, middle management en uitvoerders (resp. top-middle-bottom).

 

 

Blijven volhouden…

Ronde 1 : N@tschool in de praktijk in de afdeling Gezondheidszorg (Willem I College)

Een voorbeeld van het gebruik van de projectomgeving van N@tschool. Studenten (2de jaar) apprecieerden deze werkwijze waarbij ze tijdens de verplichte contacturen rond Ethiek in groep werkten aan een Life Style magazine onder redactie van hun docenten (die zoals in een echte redactie ook voor de koffie zorgden).

Ronde 2 : Wat triggert studenten als het gaat om online leren via N@tschool We kregen een kort filmpje waar je de studenten (beroepsonderwijs Bouwkunde) rond de tafel zag werken met MSN, CAD, N@tschool (geen pizza dus)

Daarna werden we opgewacht door de leerlingen om hen te interviewen over het gebruik van N@tschool met als leidraad een enquete hierover. Eerst enkele cijfers :

  • gemiddeld gebruik tussen 1 tot 5u per week
  • 75% gebruikt Nétschool thuis
  • 75% maakt gebruik van studieroutes en projecten
  • (ik heb de resultaten op papier…)

Ik had 2 leerlingen die er alleen maar goed konden over spreken.

“Wat zou je nog beter willen zien?” We zouden niet weten wat. Het doet gewoon wat we willen doen.“Zijn er geen ander toepassingen in web 2.0 Misschien wel , maar we zouden niet weten waarom we moeten veranderen. Natuurlijk gebruiken we MSN, ook in de klas. Maar dat hoort er nu éénmaal bij? Natschool is eenvoudig en één van de middelen die we gebruiken.”

 

Ronde 3 Digitale Leereenheden maken met eXe

exeLearn (opensource tegenhanger van lectora) kent blijkbaar een serieuze opgang (wordt blijkbaar ook nu als ontwikkelingstool gebruikt tijdens de workshops van Tollnet. De voorstelling op zichzelf was zeer verfrissend. De les over het gebruik van exeLearn, geschreven in exeLearn, is zeer stabiel. Eén van de negen “ambassadeurs” van dit Australisch wonderkind is een zekere Willy Vermaelen. Een serieus alternatief voor Lectora!

Plenaire sessie met Wiel van de Berg

Tja… ik kan alleen maar zeggen dat ze goed bezig zijn. N@tschool 11 wordt uitgebracht in juni 2009 met de vereenvoudigde browser-based studieroutes. Zoals een soort sharepoint zie je venstertjes met studieroutes, deelnemers (geroosterden dus), een mailvensterje….

Lucas

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: